Trådløs netværk

Hej Forum,

Vi er flyttet i et to år gammel hus. Her er trådløs wifi via en router, men den sidder desværre opsat i bryggers ved de øvrige (fjernvarme)installationer, og det er ret langt fra køkken/alrum og stue.

I stuen, som ligger i husets modsatte ende, er wifi-signalet ikke godt. Man kan være på "med en enkelt pind" og det rækker ikke til mange sjove videoklip på facebook :-)

Jeg kan se at man kan købe diverse repeatere til at plugge i stikkontakten, men - dumt spørgsmål - hvordan får den adgang til netværket ? Og vigtigt af alt : virker den eller er det noget reklamefis ?


Suzuki GS500 E - 1994
Opel Astra J (P10) 16 XER 1,6 5 dørs - 2013
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Opsætning af en repeater vil jeg betragte som en nødløsning. Det vil givetvis virke men ikke med optimal hastighed. 

Det bedste var om routeren kunne flyttes til en placering mere centralt i huset. Endvidere er placeringen i et teknikskab heller ikke god da de andre installationer kan ødelægge signalet i større eller mindre grad. 


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Hlem alt det der med forlængere det ee npet hø. Det du skal er at sætte et par accespoint op evt på loftet og frakoble wifi fra den router du har fået fra din udbyder de er som regel ikke ret gode. Jeg har selv et hus på 166 m2 og har sat 2 accespoint op oppe på loftet og har 100 % dækning over hele huset.... 

Kablet løsning er ofte det bedste og billigste, men når det  ikke er nemmeste løsning, kan man godt bruge extender. Det skal bare være en af dem, som sender signalet via stikkontakterne. Ikke den type, som fanger signalet i luften og forsøger at forstærke det.

Jeg har eksperimenteret meget med det selv, og jeg har selv et hus, hvor kabling ville blive noget "ged".

Jeg er endt med Devolo dlan 1200+ wifi, og det virker fortrinligt. Har nu fuld knald på i hele huset. Husk at det skal være wifi versionen. Den findes også i en version hvor den kun giver mulighed for at koble til extenderen med kabel. Med wifi versionen har man både trådløs og kablet forbindelse, der hvor man sætter extenderen op. Da jeg både har en 1. sal, en stueetage og et værksted, som ligger langt fra routeren, har jeg sat 2 extendere op, for at få fuld dækning over det hele. 

Det billigste sted at købe er nok her:

https://www.dustinhome.dk/product/5010810434/dlan-1200-wifi-ac-starter-kit-powerline?ssel=false&LGWCODE=5010810434;90883;5443&gclid=CjwKCAjwypjVBRANEiwAJAxlIvcTjIwzrIxEK7bn3-v5mT90G1Eb2TKr4xPeBuLQlrsh3O_ledvGlBoC4qMQAvD_BwE

Transmitteren sættes i en kontakt tæt ved routeren og forbindes med routeren med netværkskabel. Extenderen sættes i en stikkontakt i det rum, hvor man gerne vil have det bedste signal. Tryk på et par knapper og det kører. Det kan være en fordel, at man sætter extenderen i en kontakt tæt på transmitteren, mens man parrer dem. Men derefter er det bare ud af en kontakt og ind i en anden. Så finder de selv hinanden. Det virker også selv om stikkontakteren ikke er i samme gruppe og signalet bliver ikke dårligere af det. Det ved jeg, idet min transmitter sidder på en fase, og mine 2 extendere sidder på 2 andre faser.

Det koster - men det virker.


Kurt B. Andersen

Kurt B. ved du hvordan det er med signoverførsel, hvis kontakterne ikke er på samme gruppe?


Hilsen Fundablokken

Tak for jeres vældig brugbare svar. Vil prøve at undersøge om Kurta`s løsning virker for os :-)


Suzuki GS500 E - 1994
Opel Astra J (P10) 16 XER 1,6 5 dørs - 2013
Annonce

Fundablokken - Det er som jeg skriver intet problem, at kontakterne ikke er på samme gruppe. De i alt 3 enheder, som jeg bruger, kører alle på hver sin gruppe.


Kurt B. Andersen

nu vi er ved disse extendere der kører over elledningerne, kan man se sådan en enhed forbi elmåleren fx kan naboen se den med samme udstyr eller spærer elmåleren for signalet ?

Normalt bliver extenderne parret, så de kender hinandens MAC adresse. Det gør at de kun ser hinanden.


fase

Ved trådløs netværk kan naboen jo også se dit netværk. Når vi kigger efter kommer naboernes frem som forslag. Men der har vi naturligvis ikke kode til så det gør jo ikek noget.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis