Delvist nyt tag - bygningsreglementet

Mine forældre skal pga problemer med taget have udskiftet ca 200 ud af 280 bølgeeternit tagplader.

Hvis hele taget udskiftes, så udløses der et krav i bygningsreglementet ift tagets lægter skal skiftes. Men hvordan forholder det sig i vores tilfælde? 

Vil en håndværker skulle nedtage alle tagplader og skifte disse lægter, eller vil de kunne lade de tagplader som vurderes ok sidde, og udskifte de andre?

Jeg er på ingen måde håndværker, men tænker at det under alle omstændigheder må være lettere at nedtage alle tagplader end at lade de som er ok sidde hist og pist, og skifte de dårlige.

Håber at der er nogle herinde som kan hjælpe med lidt viden/erfaring.

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis 200 ud af 280 plader skal skiftes, mon så ikke de resterende 80 også kun har få tilbage?

Og sidder de "gode" plader skal de alligevel tages af, og der det asbestholdige plader, må de ikke genmonteres.

Ved ikke med lægterne..


Vi prøver igen, i morgen --

Hej, 

Tak det var nyttig viden med asbestholdige tagplader og at disse ikke må genanvendes. 

Det er en forsikringssag, derfor spørger jeg på denne måde. Du har naturligvis ret ift levetiden på de resterende heller ikke er lang, så disse med fordel kunne skiftes.


Hej igen, 

I forlængelse af mit oprindelige spørgsmål og det svar jeg har modtaget, så har jeg fundet dette hos arbejdstilsynet.dk 

https://arbejdstilsynet.dk/da/temaer/tema-kemi/asbest/saadan-haandteres-asbest/arbejde-med-asbest/genbrug-af-asbestholdige-byggematerialer

Når jeg spørger håndværker og forsikring, så mener de sagtens at kunne skifte ca 80% af tagplader uden at det medfører at fx rygning skal skiftes. 

Når jeg læser arbejdstilsynets link, så forstår jeg at hvis man tager en skrue helt ud af konstruktion, så må man ikke genanvende noget med asbest, men hvis man blot løsner skruen og strammer tilbage så er det ok. 

Jeg troede at plader og rygning var skruet ind i hinanden. Er der en med viden der kan bidrage? Jeg vedlægger billede af taget. 

Der er ikke krav om at skifte lægter, delvis eller nyt tag er i den sammenhæng underordnet.

Lægter må dog ikke genanvendes, så tages de ned eller er beskadiget skal de skiftes til godkendt 38x73 mm lægte


Mvh Simon
Bygningsingeniør

Jeg vil kun mene at tagpladerne kan "gen" bruges hvis de sidder i et sammenhængende stykke af taget. Sidder de spredt er det ikke muligt, uden at skrue dem løse.

Så bare hold på med forsikringen, og sig udtrykkeligt at det er asbestholdige plader, og de skal håndteres efter reglerne, du kan jo nævne du vil tage billeder af arbejdsprocessen, og gå videre med det, hvis de ikke laver det efter reglerne.


Desværre er nogle håndværkere ligeglade med reglerne, vi havde et lille skur på arbejde, hvor der sad asbestplader, vi ville egentlig selv have skiftet taget, men det var jo asbest. Så der blev ringet efter et tømrefirma, de bakkede traileren hen til skuret, og skruede pladerne af, og smed dem ned i traileren, helt uden sikkerhedsudstyr, end ikke en "papnæse" havde de på.

 


Vi prøver igen, i morgen --
Annonce

Nu er lægters pris ikke den store herregård med 200 plader. Så overlad til forsikringen. Men få dog skiftet det hele. De sidste 80 kommer vel om kort tid. Og så kommer regningen på stillads, timer og plader lige så højt op.


 

Jeg synes ikke der er tvivl når man læser arbejdstilsynets udlægning. De kan ikke skifte 80 % af det tag uden at tage skruer ud af tagplader, eller skubbe en eller flere plader op. 

Jeg har personligt aldrig kørt "så hård en linje"


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak for alle de gode indspark. Vi er nu kommet frem til, at det rette for os er at koble en byggesagkyndig på processen.

Der er for mange usikkerheder til, at vi selv har lyst og evne til at stå på mål for, at vi kommer godt igennem projektet.

Der er senest trukket vand ind i loftet indenfor, så vi vil være sikre på, at alt nødvendigt ordnes een gang for alle.

God beslutning. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis