Kabel til ventilator

Hej

Hvilken type kabel bør bruges mellem lampested og ventilator? det føres frem bag loft så alm lampeledning må ikke bruges og alm install kabel er vel for stift?

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej, nu skriver du "fra lampeudtag", mener du så tilsluttede i lampeudtag som var det en lampe, eller er det baglæns gennem lampeudtagt du mener?

Du må ikke tilslutte en tilledning i et lampe udtag og føre denne gennem bygningsdele så som lofter,så skal det udføres som fast installation med 1,5 kvadrat kabel og dette er elektrikker arbejde.

Mange ventilator har en indgang i siden til netop en tilledning,så kan du tilslutte tilledningen i lampe udtaget og føre den ind i ventilatoren via denne indgang, så kan du benytte 0,75 kvadrat da denne ikke skal igennem nogle bygningsdele.

Vh.



Den skal føres bag loftet så den er skjult. Er ved at skifte loft. Ved godt jeg ikke selv må montere. Men ville gerne have dampspærren afsluttet i dag så jeg ikke får konen på nakken i morgen når jeg siger hun ikke må gå i bad 😁

Der er en meter mellem pl dåse og ventilator så tænker det går hvis jeg bare ikke selv slutter den til. 

Så kan du sagtens bruge alm. 1,5 kvadrat kabel, jeg har aldrig haft problemer med at montere dette i en ventilator.

Og du kan ikke trække mindre kvadrat da det som sagt tidligere er fast installation og derfor minium 1,5 kvadrat.

Der var der også før, men det er lidt svært at få bøjet rundt. Så tænkte på at bruge downlight kabel i stedet da det er blød ledning

Det er helt fint at benytte kabler der er med bløde ledninger istedet for stive, så længe at disse er 1,5 kvadrat,dobbelt isoleret og godkendt til 230v installationer.

Annonce

Det er nok med blød 1,5 kvadrat, det behøver ikke være dobbelt isoleret.


fase

Har 3x1,5 downlight. Det sætter jeg op. Tak for svar 👍

S. Fabrin skrev den 11-03-2018 22:54:32

Det er nok med blød 1,5 kvadrat, det behøver ikke være dobbelt isoleret.

 Jeg mener da bestemt at du ikke må benytte kabel med kun et lag isolering i faste installationer...ret mig gerne hvis jeg tager fejl..😁😉

Trådstarter skrev at han havde noget downlight kabel tilovers, engang lavede man 12v installationer til netop downlight og her benyttede man nogle gange et såkaldt "højtaler kabel" dette har kun et lag isolering og var kun 2 leder.

Derfor skrev jeg dobbelt isoleret så trådstarter ikke benyttede sådan et kabel...

Det, du kalder dobbeltisoleret, er med en fælles kappe om alle ledere, og kaldes kappeledning. Dobbeltisoleret er med to lag isolation om hver leder. Der skal selvfølgelig bruges ledning beregnet til 230V. For øvrigt skal der vel fremføres Fase, Nul, Mellemledning og Jord, så ventilatoren kan styres af lyset og være fugtstyret.


fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis