Gulvvarme fra kælderen - hvordan?

Hej,

Er i gang med at renovere kælder på et hus fra 1946. Og havde tænkt mig at pille det eksisterende loft ned. Det er klassisk forskalning med lerindskud. 

Og når jeg nu har loftet nede og gulvet oven over (3cm fyrretræs plankegulv) er fritlagt, så hvorfor ikke prøve at etablere gulvvarme under det?

Min ide er at lægge guvlvarme slangen i varmefordelings aluplader. Og så hæfte alupladerne fast i gulvet med hæfteklammer. Er det helt ved siden af? Er der andre muligheder?

For at afslutte loftet havde jeg tænkt mig at lægge 10 cm rockuld efterfulgt af 3 lag gispplader (for at lydisolere).

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er jo bare at gøre det i omvendt rækkefølge. Jeg vil mene at du skal starte med en dampspærre helt oppe under gulvbrædderne, og fastgøre (klæbe) dampspærren lidt nede af bjælkerne. 

Normalt ligger varmefordelingspladerne af på forskallingsbrædder, men det ville jo være enkelt at skrue forskallingsbrædderne fast i de overliggende gulvbrædder (med varmefordelingspladerne imellem.

Derefter isolering og gips.


Søren O

Hej Søren,

Tak for svar

Jeg er ikke super vild med ideen om at skulle skrue forskalningen fast i fyrretræsgulvet.

1. Jeg er bange for at skrue igennem

2. Jeg er bange for at gulvet, når der kommer gulvvarme i, kan give sig til at revne netop pga de skruer der er sat i forbindelse med forskalningen.

Måske man kunne lave en "ramme" af forskalningsbrædder med varmepladerne i. Og så presse rammen op i mod gulvbrædderne og fast gøre rammen ved at skrue dem fast i bjælkerne?  


Du bestemmer selv hvor lange skruer du vil bruge, så tror ikke du behøver at være nervøs for at skrue igennem. Bruger du 3,5 eller 4 mm træskruer, og ikke skruer dem i tæt på kanter, tror jeg ikke at dine gulvbrædder flækker. 

Dit eget forslag med nogle rammer kan sikkert være udmærket når du først har det monteret. Jeg tror ikke at det er muligt at håndtere så mange ting på een gang.


Søren O

Tak for gode inputs - jeg går i tænkeboks  

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis