Gulvafløb og vådrumsmembran

Hey. 

Jeg har fået en kloakmand/murer til at skifte vores gulvafløb i badeværelset i forbindelse med renovering. Jeg skal så selv lave resten. Jeg skal nu til at putte vådrumsmembran på og bliver i tvivl om han har lavet noget forkert. For i følge de videoer jeg kan finde (fx https://youtu.be/NFGzMj0IT8s ) så kommes en manchet helt  omkring flangen når der er taget en "indsats" med risten op ("indsats"  er nok ikke den korrekte term)  Men efter kloakmanden har været her har han støbt den indsats helt fast i gulvet. Jeg kan ikke løfte den op som de gør på videoen og jeg kan ikke se nogen flange. 


Har han afsluttet det forkert? Se billeder. 

På forhånd tak 


17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg er desværre mere tilbøjelig til at tro at det er det forkerte afløb der er brugt. Her er link til en for smøremembran. ( der findes flere i forskellig højde og ind og udløb )


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Prøv lige om du kan liste en bred mejsel eller en spandeske ind mellem gulv og rist og løfte risten væk fra gulvet. Det der burde være en der kan smøres. Støbe folkene støber den bare rigtig tit ned mens risten sidder i som der. Flise mureren skal så vride risten fri og efter støbe huller og kanter så han kan lave en pæn membran.


km

PS og prøv at fjerne det blå beskyttelse.  Risten burde kunne dreje rundt og tages op. 


km

Under det blå. Risten er skruet fast 

Men der  skulle bare tages lidt mere fat end jeg turde i første omgang "Indsatsen" kunne godt skrues løs:


Er det så ok? 

Ja altså rigtigt afløb. Men i den perfekte verden vil man jo gerne lave manchet overlapning så det ligger på metal/beton. Her er betonen fyldt ovenpå så membranen kommer til at ligge et stykke over metallet. Det kan have noget med fald på gulv der er fjernet eller ændret eller hvad ved jeg. Jeg tvivler på at du kan føre manchetten ned til metallet og stadig have plads til at skubbe risten ned på plads.  Det er muligt du kan lave noget med bånd eller pensel. Som håndværker havde jeg nok slebet fri så flancen var fri, men jeg har også et ansvar og nogle forpligtelser jeg er nødt til at overholde hvis jeg skal sove om natten. Du er derimod fri som fuglene. Men prøv at leg lidt med det.  Good luck 


km
Annonce

Så ville jeg nok prøve at rense flangen, så manchetten kan komme til at lime på metal. Derefter kommer selve smøremembranen. Ender det med et lille hul nedad, kan du rette det op ovenpå membran med fliselim, dagen før du vil lægge selve fliser. Det er lidt træls at skulle rette op i selve fliselægning. Der er der nok at tage hensyn til.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg tænker også at det bedste nok vil være at banke af og få flangen fri og kunne putte manchet på. Men må have fat i mureren/kloakvandet for han ved at der skal lægges elgulvvarmemåtter og jo så et lag oven på får vådrumsmembran og fliser. Så ved ikke helt hvad han har tænkt på da han har lavet det....

Er ikke helt sikker på hvad du skriver ☺ men vådrum og manchetter skal på inden gulvvarme og spartel lag. 


km

Havde ellers netop tænkt at det var smartest med gulvvarme ned først og så vådrumsmembran over. Så var det da helt tæt imod det elektriske installation... 

Km, tænker du at det er den forkerte rækkefølge jeg foreslog? 

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også