Gulv gaber

Hej

Gulvet på reposet på 1. sal i mit 60’er hus gaber en smule (og har gjort det siden jeg har overtaget det for lidt over et år siden). Det gaber flere steder, men især et sted er det galt. Se de vedhæftede billeder. Findes der et trick til, at gå det samlet igen?

Gulvet er et Junkers plankegulv og det lægger direkte på bjælkelaget.

Min tanke er, at årsagen til gabet måske kunne være måde gelænderet er gjort fast (skruet ned i gulvet). Gelænderet skal fjernes og laves på en anden måde.

På forhånd tak.

Mvh
Mads



8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg er på ingen måde fagmand, men jeg ved at der er ikke mange genveje når det kommer til plankegulve. Husk at det er normalt at trægulve har små revner om vinteren, hvis der stadig er revner om sommeren er der noget "galt".

Det kan godt være gelænderet har fået den ene planke til at skubbe til sine naboer, men en ordentlig fastgørelse til bjælkelaget burde forhindre dette.

Hvis du er heldig skyldes revnerne at gulvet er meget tørt og kan bruge en gang olie, snak med en fagmand før du prøver dette.

Alternativt kan du få fyldt en fuge i revnen, det koster dog en sjat og hvis gulvet har en del år på bagen kan det nok betale sig at lægge et nyt gulv.

Beklager jeg ikke kan hjælpe, det undrer mig lidt at gulvet har kunne finde så meget plads at revnen er blevet så stor.

Hej igen
Det gør skam intet - det var rart med lidt input

Så vidt jeg har kunnet gennemskue er det det samme gulv som er monteret på hele 1. sal, hvorefter der er sat nogle lette skillevægge op. Det er lagt på bjælkelaget, som nok har bevæget sig en smule over de sidste 50 år. Derudover er stedet hvor det gaber ved trappenedgangen som jeg tænker muligvis kunne være det svageste sted i huset... (?)

Det undrer mig at der ikke er en liste som skjuler kanterne af gulvbrædderne der hvor trappen er ført igennem. Det får mig til at tænke at gulvet, gelænderet og skillevæggene ikke er fra 60'erne men et nyere, sjusket, gds arbejde.

Sagde tilstandsrapporten ikke noget om det gulv?

Annonce
ClausKM skrev den 14-03-2018 12:35:20

Det undrer mig at der ikke er en liste som skjuler kanterne af gulvbrædderne der hvor trappen er ført igennem. Det får mig til at tænke at gulvet, gelænderet og skillevæggene ikke er fra 60'erne men et nyere, sjusket, gds arbejde.

Sagde tilstandsrapporten ikke noget om det gulv?

 

Det er fordi jeg selv har været i gang med, at fjerne lister i forbindelse med renovering af stueetagen.

Intet i tilstandsrapport om gulv, men forrige ejer fortalte at det var originalt og de havde boet der i 30 år. Jeg synes også, at alt andet indikerer at det er originalt, for det ser ud til, at det er gennemgående i alle værelser på hele etagen.

Undskyld, men er det ikke et laminatgulv? Dem lavede man ikke for 50 år siden. Den øverste gelænderstolpe er skruet ned gennem gulvet til spæret, så gulvet er blokeret fra at kunne "svømme". Jeg tror det er derfor, gulvet går fra hinanden.


 

uldal skrev den 14-03-2018 14:46:50

Undskyld, men er det ikke et laminatgulv? Dem lavede man ikke for 50 år siden. Den øverste gelænderstolpe er skruet ned gennem gulvet til spæret, så gulvet er blokeret fra at kunne "svømme". Jeg tror det er derfor, gulvet går fra hinanden.

 Det er ikke et laminatgulv - det er forhåbentligt lidt nemmere at se på nedenstående billede Derudover ser det ud til, at alle de lette vægge på 1. sal er stillet oven på gulvet - altså gulvet er lagt først, og så er væggene blevet sat. Flere af væggene er jf. tegningerne de originale vægge. Er det normalt, at man gør det på den måde?

Gelænderstolpen er faktisk "kun" skruet ned i selve gulvet - der er intet spær under (har i forbindelse med renoveringen kunne kigge ind til spærrene). Men jeg kan nu stadig godt se, at dette kunne være skyld i sprækken.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis