Fugtstyret ventilator monteret i rude i kælder?

Hej alle,

En kammerat har sammen med kæresten kig på et hus, hvor der er fuld kælder. Den lugter lidt af indelukket, og jeg foreslog derfor, at man kunne montere 3-4 fugtstyrede ventilatorer strategisk placeret i kælderen.

Problemet er dog, at der kun er lyskasser, hvori denne kan monteres. Der er ikke loftshøjde til at bore gennem sokkel/væg og ud i det fri. 

Er det muligt at montere denne i en rude, så man ikke stjæler for meget lysindfald? Eller findes der en bedre løsning?

Mvh
Mikkel

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej - Hvis der monteres flere aktive udsugninger 'rundt omkring' i kælderen, hvor skal den friske luft så komme fra? Måske det var bedre med et ordentligt dimensioneret udsugningspunkt (placeret i det fugtigste rum, f.eks. vaskerum og så ventiler/ventilationsspalter til indtræk af luft i lyskasserne 'de andre steder'. Thermex laver nogle ventilatorer til montering i termoruder, men jeg vil tro at disse skal monteres helt vertikalt, det er måske ikke muligt i din kammerats tilfælde. 

Hilsen
Søren 



 

Hej Søren,

Mange tak for input!

Du har helt ret i, at det nytter ikke noget at montere udsugning, hvis der ikke er noget indblæs. Der skal tilføjes ny luft i kælderen, når de kører, og hvor skal de komme fra.

Jeg tror, at jeg vil anbefale ham at skifte vinduerne i kælderen, så der kommer spalteriste i vinduerne. Her kan den nye luft komme fra.

I væggene kan man overveje, om der skal laves nogle klap-ventiler, så luften har nemmere ved at vandre fra rum til rum.

I vaskekælderen er der faktisk en trappe ned til kælderen, så I væggen kan der sandsynligvis monteres noget fornuftigt udluftning.

Mvh
Mikkel

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis