Limning af plastik

Jeg roder lidt med ældre lyd på hobbyplan (nogen kalder det vist vintage), derfor støder jeg af og til på dele, som ikke bare kan købes ( på denne side af jorden), eller skal genskabes via 3d print. Sidstnævnte overgår mine muligheder desværre..  Derfor mit spæde forsøg på at lime. Det hele handler om et hængsel til en Onkyo CP-1055 F2 pladespiller. Kort fortalt danner hængslet et plast-gaffel-stykke, der griber om  lågets kant forneden. Det er dette stykke som er knækket, og altså ret kraftigt udført, pga. fjederpåvirkningen , der sørger for låget kan holde sig oppe og lukker blødt igen. Jeg har self ikke den knækkede stump, men en erstatning er skåret til i (ca) samme materiale. Så kære experter herinde - er der mon et spinkelt håb for at kunne lime sådan noget sammen ??

Ps. har været på tupen og set div. info, læst om acetones (svejse) egenskaber mv. , men lur mig og ikke der lige sidder person herinde og brænder med et supersvar..  

- kan næsten ikke vente..

Vh. Carsten




 

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er ikke nemt at lime plastik sammen. 

Dette plastik U stykke, er det ikke limet fast på et stål/metal hængsel?

Du kunne måske fremstille et nyt U stykke af en alu /stål plade eller noget andet og lime det på. 

Men kulfibervæv ville nok være bedst til det, hvis du kender nogen der roder med det.  Man kan lave et præcis U aftryk af lågets kant med væv og epoxy.



LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Man kan bruge sekundlim og komme lidt ekstra lim udover samlingen. Dette ekstra lim overdrysses med bagepulver og bliver super hårdt. 

Du kan evt. lave en prøve først, og se om det passer til dit behov. 


Morten

Jeg har bedst erfaring med 2 komponent epoxy lim. Hvis det er glatte flader skrabes overfladen ru med f.eks. en hobbykniv. Er det en forholdsvis lille flade, har jeg nogen gange haft helt til at bore et 2 mm hul ind i begge emner og lime en lille armering ind. Det kan være en stump af en stift dykker. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak for supersvar - epoxy er min fortrukne, så længe marialet er hårdt, lavede en test med sekundlim / gel, som IMHO ikke var stærkt nok.

Mht. til en "dyvel" forstærkning kan det aldrig skade, det giver jo god støtte og styrke.

Jeg missede i øvrigt en auktion på 2 nye hængsler på Ebay, så rep. ideen lever stadig, og lige nu leder jeg efter en " metal gaffel " i samme størrelse som original, for bedre hæftning/limflade - eller bore 2 gn. gående huller og isætte små maskinskruer. Men disse er så synlige indvendig. Etronit er også på bordet lige pt.. Hvordan med at smelte flydende plastik i såret ???


 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Jeg har nogen gange varmet 2 plast ender og så holdt dem sammen. Det giver da ofte en stærk løsning men det er "Sgutte" kønt, og man skal ikke regne med at skruehuller m.m. passer bagefter. 

Kan du ikke snedkere et helt nyt stykke af f.eks. plexiglas (acryl),  polycarbonatplade eller PE-HD ( Skærebræt )


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 13-03-2018 17:50:55

Jeg har nogen gange varmet 2 plast ender og så holdt dem sammen. Det giver da ofte en stærk løsning men det er "Sgutte" kønt, og man skal ikke regne med at skruehuller m.m. passer bagefter. 

Kan du ikke snedkere et helt nyt stykke af f.eks. plexiglas (acryl),  polycarbonatplade eller PE-HD ( Skærebræt )

 Du har helt ret Erik - jeg fandt en profil i stål, der passer med lågets bund, men åbningen er 3 mm større så der kunne lirkes 2 tynde glasklodser imellem. Profilen er epoxylimet på 2 metal hængler fra en anden maskine, og sidst en gang sort spraymaling i fyrstig glans. De er faktisk næsten pænere som de originale, som jeg dog gemmer.

 Takker for hjælpen...


 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også