Pumpe på shunt og i gasfyr??

Hej derude :)

Jeg er igang med at renovere mit nye hus, og skal dertil lægge gulvarme i hele hytten.

Jeg har et gas fyr fra omring 2009, et Germinox, hvori der selvfølgelig sidder en Grundfoss pumpe systemet er et 2 strengs.
Mit spørgsmål er så hertil, den nye Shunt jeg får sidder det jo en pumpe på, lader man bare pumpen være i fyret og lader den styre sig selv?
Styringen til gulvvarmen kommer jo til dels til at tænde/slukke pumpen på shunten.

Håber det giver mening :)

ps. Gulvvarmestyringen bliver et Salus system, med de nye telestater som måler på frem og retur, og dermed regulere ind så der altid er en diff på 7 grader mellem frem og retur, dermed skal der ikke indstilles nogle ventiler da disse skruer op og ned fra 0-100% i flowet på hver streng :)

Mvh Nicolai! 

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvad med din eksisterende Grundfos pumpe - forsyner den ikke også din varmtvandsbeholder?

Tror nu heller ikke at du kan undvære din nuværende pumpe til forsyning af gulvvarmen. Der er ikke noget der lukker af for din shuntkreds, så hvis der ikke er overtryk på forsyningen til shunten, vil shuntpumpen blot cirkulere vandet i gulvvarmekredsen uden at tilføre varmt vand.


Søren O

Du skal i princippet betragte din gulvarme shunt som en kæmpe radiator, så din "normale" cirkulation med fyrets pumpe skal stadigvæk være aktiv, da den også forsyner VVB og evt. radiator og varme flade i dit varme genvindings anlæg/ventilation.


 

Efter aller bedste overbevisning, - Ja, pumpen i fyret lader du bare være/køre som den gør nu, - ellers får du ingen varmt brugsvand.

Edit : Steensen var hurtigere :-)

Uden pumpe i gasfyret får du heller ingen gulvvarme. Den skal "skubbe" det varme vand hen til shunten. Pumpen i shunten kan kun køre vandet rundt i gulvvarme strengene.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Min tanke var nu faktisk mere om pumpen på shunten var overflødisk når nu man havde en pumpe i fyret 

Nej du skal have begge i det system. Det er vand ved 2 forskellige temperaturer der bliver pumpet med. Da gulvvarme er lavtemperatur varme skal der flyttes rigtig meget vand rundt hele tiden. Termostaten før shunten lukker kun op fra gasfyret når der er behov for varme, så det bider på alle måder sig selv i halen.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hvis du kun har gulvvarme behøver du ikke nogen shunt. Så sætter du bare din fremløbstemperatur på dit gasfyr. Pumpen i fyret skal stå på konstanttryk. Hvis du har vejrkompensering på dit fyr skal der lige indstilles lidt yderligere på det. 

Hej

Jeg kommer kun til at have gulvvarme (ingen radiatorer) men fyret skal dog også lave varmt vand?

Jeg har vejr kompensator/føler på. Har læst at jeg med gulvvarme skal sætte min “varmegraf” i fyret til Nr. 8 (står til 15 som std)

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis