Asbest?

Vi har lige fjernet lidt køkkengulv og finder under lidt cement følgende fra 1980. Jeg er bange for at er indeholder asbest. Er der en ekspert herinde på området?


På forhånd tak


Vi har lige fjernet lidt køkkengulv og finder... Vis hele indlægget
60 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hej igen.. Det lyder godt og grundigt at i har gjort rent.

Alle flader uden tekstil / bekledning kan tørres med fugtig engangsklud. Så skulle det være fint. Men eventuelle tæpper og gardiner sofapuder mv.. kan være svære at få fri af fibre. Bedst at putte alene i en vaskemaskine. Det kan tæpper dog ikke komme :-)

Reelt kan man tage tape prøver på stedet hvor man er i tvivl. Så kan det undersøges om der er noget tilbage.

Men godt I opdagede det i (næsten) tide.. :-) Aftenhilsener :-)

Hej arbejdsmiljø,

Når du skriver man bare skal vaske ens tøj/tekstil der har været i kontakt med asbest støv eller været eksponeret for det, hvilke forholdsregler skal man så have over for vaskemaskinen efterfølgende? 

Vi har en maskine som vi har vasket vores arbejdet tøj i, og er i tvivl om vi kan tage den i brug til vores hverdagstøj igen? Eller om den skal renses på en eller anden måde? Eller om den bare ikke kan bruges mere?

Lars007 skrev den 16-03-2018 11:48:28

Hej Arbejdsmiljø. 

Tak for dit indlæg! De er nu færdige med at sanere køkkenet. Vi har rengjort hele huset flere gange, støvsuget med HEPA filter (dog kun 10. Ups!) og vasket gulv i hele huset ekskl. køkkenet. Hvor mange fibre / forurening tror du de her plader kan nå at give når overfladen brydes på 2m2. Vi lukkede alt af efter 20 min.


Hilsen Lars.

Hej Lars. Lad være med at bekymre dig overdrevent meget. Der er tale om hvid asbest som er bundet i andet materiale. Jeg har selv fået saneret brun asbest i kælderen, der både er giftigere og ubundet/flygtigt (klasket op på gamle varmerør). Vi kunne trække saneringen fra i Skat. Jeg støvsugede også som en gal i hele huset i ugerne efter med HEPA støvsuger.


Der er generelt for lidt information om emnet fra myndighederne. Vi var lige flyttet ind i huset og jeg har aldrig hørt om asbest før (jeg er født i 1980erne). Jeg havde opholdt mig en del i denne kælder med hullet isolering og støv udover det hele, og ligeledes havde min søn på 4 år. Rørisoleringen var ødelagt flere steder tæt på vinduer og når disse så stod åbne kan man jo selv tænke sig til hvor let disse fibre må have spredt sig i hele kælderen ved det mindste gennemtræk.

Hej.

Helt enig i, at der i den grad mangler information omkring Asbest nu om dage. Prøv at se de mange programmer i TV som viser hurtige "renoverings-mirakler", hvor indretningseksperter vejleder om alt muligt. Dog nævnes ALDRIG at, der meget ofte ligger Asbest under klinker i køkken og bad samt i gulvbelægninger og som isolering om rør mv.

Programmerne opfordre blot alle og en hver til at rive ned uden tanke om noget som helst... De tager ikke rådgivningsansvaret seriøst.

Følgende side giver lidt overblik.

http://asbest-huset.dk

Angående vaskemaskine og vask af tekstiler med asbestfibre. Egentlig ville det være bedst at anvende en gangs tøj, som de hvide dragter. Eller anvende gammelt tøj, som kan smides ud på forsvarlig vis efter arbejdet. Sådan kommer der ikke fibre ind i vaskemaskinen, som hvis den er gammel kan indeholde en del slam som kan betyde at ikke alt skidt ledes ud med skyllevandet. Vask aldrig arbejdstøj der har miljøskadelige stoffer i sig, sammen med almindeligt tøj. Det vil ikke være en god ide.

Der er lavet nogle mindre undersøgelser omkring, om det er muligt fx at støvsuge tæpper og den slags fri for Asbest-fibre. Men det har vist sig særdels svært at få alle fibre væk. Derfor er vælger mange at smide fx gardiner ud, hvis de af en eller anden årsag skulle være eksponeret. Genbrugsstationen bør vide, hvad man gør ved sådan affaldet.. (Bør vide!! Dog nogle gange er ret lemfældigt, hvordan sorteringer foregår på Genbrugsen).


Kære alle, skriver efter endnu en søvnløs nat. I dag fik jeg at vide, at ejendommen, hvor jeg bor og er vicevært, har asbest i rørisoleringen mindst to steder i kælderen. Det ene sted var isoleringen brudt/overskåret på en lodret rørførings isolation - det var ved indgangen til det lille varmerum, hvor jeg er kommet jævnligt igennem 10 år. Jeg kan ikke vurdere, hvor stor risikoen er for, at jeg bliver syg. Mandag tester de pudset i kælderloftet. Hvis det også testes positiv...og hvad så med min lejlighed - den blev renoveret i 2005, men er bygget i 1917. Hvis loftpudset er originalt kan det så indeholde asbest? Er så skidebange! Der ligger lidt puds i baldakinen ved lamperne...gode råd?

Annonce
Vicevært skrev den 16-05-2019 03:57:13

Kære alle, skriver efter endnu en søvnløs nat. I dag fik jeg at vide, at ejendommen, hvor jeg bor og er vicevært, har asbest i rørisoleringen mindst to steder i kælderen. Det ene sted var isoleringen brudt/overskåret på en lodret rørførings isolation - det var ved indgangen til det lille varmerum, hvor jeg er kommet jævnligt igennem 10 år. Jeg kan ikke vurdere, hvor stor risikoen er for, at jeg bliver syg. Mandag tester de pudset i kælderloftet. Hvis det også testes positiv...og hvad så med min lejlighed - den blev renoveret i 2005, men er bygget i 1917. Hvis loftpudset er originalt kan det så indeholde asbest? Er så skidebange! Der ligger lidt puds i baldakinen ved lamperne...gode råd?

 Har du eller andre gået og dasket til rørisoleringen dagligt i de ti år? Asbest er ikke farligt bare fordi det er der! Det er farligt når det manipuleres så der afgives fibre til luften og disse indåndes! 

Asbesten er fundet på et lodret rør, noget brunligt sand/pulver, hvor isoleringen er overskåret. Jeg har aldrig rørt det, men blot lidt træk/luft igennem rummet er vel nok til at skabe en risiko?

Har du ikke et billede af den tavse dræber? Det, du beskriver som et brunt pulver, tyder på et asbestfrit materiale, som rørt op i vand, blev brugt som isolering ved hjørner og T-stykker, fordi det var nemt at forme.


fase

Hej Fabrin, tak for svar, nej jeg har desværre intet billede, men fagmanden sagde det var asbest. Pulver er måske forkert, men brunligt var det. Han tog ingen prøver, kun visuel analyse. Har du erfaring med asbest? Jeg synes der er så mange udmeldinger; fra "det er sindsygt farligt" til "hysteri." Fagmanden sagde til mig i dag - sikkert fordi han er træt af min bekymring - at "hvis du havde gået der i 10 år og var blevet udsat for asbest - så havde du nok lungekræft nu..." Mens andre siger at én fiber er nok, andre igen at alle har masser af asbestfibre i lungerne uden at blive syge. Det er så rædselsfuldt, ikke at kunne få et klart svar. Skal man dø før tid nu, og bliver det slemt? Jeg er 45!

Der er yderligere 40 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også