Asbest?

Vi har lige fjernet lidt køkkengulv og finder under lidt cement følgende fra 1980. Jeg er bange for at er indeholder asbest. Er der en ekspert herinde på området?


På forhånd tak


60 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det ligner rester af underlag fra gulvbelægning, og er ganske uskadeligt-


Vi prøver igen, i morgen --

Hvorfor er du bange for asbest, der ikke kommer ud i fri luft efter reparationen?


 

 Vi skal brække gulvet op. Et par plader er allerede gået i stykker. Tænker at der er stor risiko for asbestfibre.


Men er det asbests?

Fandt det her tidligere i dag da jeg fandt 1. Laminatgulv fra 2004 2. Selvnivellerende betonlag 3. Bruntgult laminatgulv med gråt indhold under overfladen. Jeg prøvede at brænde det med en lighter. Det "brændte" lidt. Men det er vidst ikke en 100% videnskabelig test.


Annonce

Så kunne det jo godt tyde på der er asbest..

Så skal du håndtere det helt efter bogen, skal du hyre et proff firma til at fjerne asbesten, og få lukket af for rummet indtil da, så du ikke spreder asbest fibre rundt i huset, og indånder dem.


Vi prøver igen, i morgen --

Køkkenet er lukket af med plastik og gaffatape. Jeg sender en prøve ind på mandag. Better safe than sorry

Det var asbest. Chrysolit i store mængder. Får besøg af en flok rummænd i morgen. Rensning af bortskaffelse af køkkengulv. Farvel 20.000 kr 🙁

Lars godt du holdt fast i din mistanke.

Folk er generelt ikke vidende nok om hvor Asbest forekommer.

Man støder meget oftere på Asbest ved renoveringer end mange er bevidst om. Utrolig mange forurener sig selv, men også deres små børn og omgivelserne med Asbest. Mange tror at asbest kun findes i Eternit-tage og er ikke bevidst om, at Asbest også er meget hyppigt anvendt i og under gulvbelægninger, bag fliser og klinker i baderum og køkkener, som rør isolering, specielt i bøjninger, i vægge og lofter samt i ventilationskanaler samt ovnpakninger mv..

(Og JA - selv få dages / ugers arbejde med Asbest kan senere give lungehindekræft) blot til dem, der tror man skal have arbejder på Eternit fabrikken for at blive syg senere.

For din type gulv gælder: (Oplysning og viden må være vejen frem).

6.2 Vinyl til gulv

Produktnavn

Conchita-Aquanon m.fl.

Producent

Ukendt

Anvendelse

Gulvbelægning

Periode

Ca. 1965 til 1980

Standardmål

Banebredde: Ca. 2000 mm
Tykkelse: Ca. 2,0 mm

Farve

Mange farver og mønstre

Overflade

Jævn, glat, elastisk

Egenskab

Vandtæt, smidig

Materiale

PVC, blødgørere, fyldstoffer, stabilisatorer, m.m.
på et underlag af imprægneret asbestkarton

Forveksling

Vinyl- og linoleumsbelægninger uden asbest

Anvendelsesomfang

Stort


6.3 Vinyl til gulv og væg

Produktnavn

Colo-Vinyl, Vinylflex, Semflex, Floorflex, Deliflex m.fl.

Producent

Især tyske og engelske fabrikker

Importør

Flere importører

Anvendelse

Gulvbelægning, vægbeklædning, belægning på bordplader.
Der er ofte anvendt en bitumenklæber under vinylfliserne

Periode

Fra 1930 til 1980

Hej Arbejdsmiljø. 

Tak for dit indlæg! De er nu færdige med at sanere køkkenet. Vi har rengjort hele huset flere gange, støvsuget med HEPA filter (dog kun 10. Ups!) og vasket gulv i hele huset ekskl. køkkenet. Hvor mange fibre / forurening tror du de her plader kan nå at give når overfladen brydes på 2m2. Vi lukkede alt af efter 20 min.


Hilsen Lars.

Der er yderligere 50 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også