Rotationskontakt på 380v boremaskine

Hej gruppe.

Jeg har købt en ældre søjleboremaskine fra Næstved maskinfabrik der kører 380v. Der sidder en gammel vippeafbryder på højre side som jeg tror har været brugt til at tænde og slukke. Den er imidlertid frakoblet og nu benyttes motorværnet der sidder i venstre side. Den gamle kontakt kunne jeg godt tænke mig at skifte ud med en kontakt der gør det muligt at skifte rotationsretning på boret. Jeg ved imidlertid ikke hvilken slagt kontakt man bør benytte og hvordan den skal tilsluttes. Kan dog regne ud at den 3-polede afbryder der sidder ikke duer.

Nogle af jer der kan hjælpe?

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vedhæftede filer:

En 3 polet omskifter som denne her kan bruges..

http://www.lemu.dk/catalog/products/3-polet-1-0-2-omskifter-i-kasse-(IP42)-CA10-A212-PN1/8918031972


Vi prøver igen, i morgen --

Ok tak. Men hvorfor er der tre positioner? Er det fordi det er skidt hvis man springer direkte fra frem til bak? Tænker der jo er tænd/sluk på motorværnet.

Motoren skal stå stille før der ændres rotationsretning. Afbryderen kan bruges til start og stop.


Søren O
Annonce

Kan jeg bruge en af dem her da jeg jo som privat nok ikke kan handle ved lemu:

http://www.elvarer.dk/el/staerkstromsmateriel/industrimateriel/omskiftere.html

http://www.elvarer.dk/telux-kap-vendeomskifter-20a.html


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Emilpaulsen skrev den 10-03-2018 14:22:49

Ok tak. Men hvorfor er der tre positioner? Er det fordi det er skidt hvis man springer direkte fra frem til bak? Tænker der jo er tænd/sluk på motorværnet.

 Hi hi, prøv at forestille dig at du gjorde det samme i din bil   
Direkte fra 4 gear til bak gear...... jeg tror tænderne i gearkassen ville stå i kø for at komme ud af din bil  
Det er jo derfor man har en kobling...
Men det er bøvlet at have en kobling på en maskine af den art, derfor montere man en omskifter så den enten køre den ene eller den anden vej, og skal forbi en nul-stilling.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Ja ja det kunne jeg jo godt regne ud :-) ville bare være sikker på det ik var en fejl for i teorien kunne jeg jo slukke på motorværnet inden jeg skiftede...men i praksis kunne det godt blive et problem hvis man var uopmærksom. 

Motorværnet er ikke beregnet til at bruge som start/stop, så det er helt fint med en 3 pos. kontakt.


Vi prøver igen, i morgen --
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis