Hjælp til timer-relæ

Jeg har sådan et her:

og har fundet følgende PDF om den

http://brodersen.com/wordpress/wp-content/uploads/40309-Electronic_Timers_Data_Book.pdf

Jeg vil gerne bare have den til at "release delay"

Jeg har en socket til den som man kan placere de 11 pinde i, men jeg har ikke lige kunnet finde den på nettet. Hvis det er en standard socket kan nogen så hjælpe med at placere ledninger?

jeg formoder det blot er 3 ledninger, nul, fase og out?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg har sådan et her: og har fundet følgende PDF... Vis hele indlægget
34 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Farverne er: rød, rød, brun?, brun, brun. Koden læses venstre mod højre og, hvis den 3. farver brun er koden 2-2 -x10 = 220 Ohm. Det betyder at du skal finde en modstand på ca- 2,2kOhm svarende til 10 af dine i serie. det giver en strøm på 10mA ved en spænding over LEDen på 2V. 2200 Ohm. 

Hvis jeg ser rigtig på dine modstande, ligner det 1% modstande i E48 eller E96 rækken. Så er modstanden på 2280 Ohm med en tolerance på +- 1%. Jeg er ikke helt sikker på den 3. ring, men det ændrer ikke meget på modstanden. Har du ikke multimeter, så du bare måler modstanden. Du kan selv beregne modstanden R = (24-Uled)/I => R = 22V/0,01A= 2200Ohm. Eller R= 22V/10mA = 2,2kOhm.


fase

Hvor stor er så din modstand? Jeg er usikker på den 3. farve. Har du ikke et multimeter, så du kan måle modstanden? Du kan også måle spændingen over modstanden og ud fra den beregne strømmen I = U/R


fase

Tidligere ejer af modstandene har skrevet 2K21 på posen...

det var derfor jeg konkluderede at det var 2021 ohm

så hvad er de så? der er jo 5 farver...

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

2K21 betyder 2210 ohm. Det beregnes på denne måde 2K21, hvor du erstatter K med et komma og ganger med 1000, fordi K betyder gange 1000. Kilo betyder gange 1000. Du køber jo heller ikke 1000 gram sukker, men 1 kilo. Så nu går du i gang med at måle spændingen over modstanden foran din diode og beregner strømmen. Eller du sender mig målingerne, så vil jeg gerne hjælpe dig.


fase
Annonce

Ja det der med kilo lærte jeg i folkeskolen

jeg læse det blot: 

2 = to
k = tusinde
21 = enogtyve

dvs 2021

Men nu ved jeg at K (for komma/kilo) skal erstattes med komma og ganges med 1000.

Hvordan måler jeg spændingen over modstanden?

Og hvorfor egentligt? kan man regne sig frem til hvor stor modstanden skal være for at få den til at lyse mindre? og hvorfor lyser den ikke cirka halvt så meget ved at sætte endnu en modstand på på 2210?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Hvordan måler jeg spændingen over modstanden? Du sætter dit instrument til at måle DCV i 200V området og sætter måleledningerne på hver sin side af modstanden. Derefter aflæser du spændingen. LED er strømfødte, så du skal sætte strømmen ned til, at dioden lige tændes. Du skal da eksperimentere noget mere for at finde rundt i elektronikken. 


fase

Det vil jeg lige prøve. Jeg troede bare den ville måle 24v... nu når strømforsyningen er 24v

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Den målte 21,1 V

hvad kan man konkludere af det?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Jeg har loddet modstanden på lysdiodens minus-ben. Er det lige meget hvilket ben den loddes på?

PS. Har du set hvor meget elektronik-gejl man kan få på ebay? og gratis fragt. Det er næsten til at være for godt til at være sandt...

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis