Hjælp til timer-relæ

Jeg har sådan et her:

og har fundet følgende PDF om den

http://brodersen.com/wordpress/wp-content/uploads/40309-Electronic_Timers_Data_Book.pdf

Jeg vil gerne bare have den til at "release delay"

Jeg har en socket til den som man kan placere de 11 pinde i, men jeg har ikke lige kunnet finde den på nettet. Hvis det er en standard socket kan nogen så hjælpe med at placere ledninger?

jeg formoder det blot er 3 ledninger, nul, fase og out?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
34 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vedhæftede filer:
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Data over præcis dit relæ finder du på side 6 på dit eget link. Det er for XW typen og S2 for 2 polet. 

Det er faktisk nogen flere ledninger afhængig af opgaven. Skal den alene styre din 24 V motor frem og tilbage efter tid, skal du vel have 9 ledninger på den. 

Der er 2 hold numre på klemmer på sokkel og ligeledes på relæ. Dem der står "oppe på det flade" er en standard hvordan kontaktsæt fungerer. Medens dem der står på kanten over hver klemme hører til diagram som du ser på relæet og vises uden for parantes. 

Hvis du kigger på relæet kan du se at den skal have spænding hele tiden ind på 2 og 10. Det skal så være imellem 12 - 230 V ac eller dc. Så det er meget fleksibel. 

Er du over 50 V skal kabler m.m. til styring være godkendt til mindst 250 V

Relæet trækker øjeblikkelig ved at sætte samme spænding på klemme 5 som er på klemme 2. Alternativ kan du forbinde 7 til 5 det giver samme resultat da 2 og 7 er det samme da de er intern forbundet. Når du afbryder denne forbindelse starter tiden og relæet falder tilbage til hvilestilling når tiden er gået. 

Det var så selve styringen af relæet. og så skal det arbejde den skal gøre monteres på kontaktsæt hvor 1 - 4 og 11 - 8 er bryde medens 1 - 3 og 11-9 er slutte funktion. 

Så har du på den anden side af relæet denne tegning af hvordan de små dipswitch kan stå for de forskellige funktioner, og tidsintervaller. Vælg 2 - 3 sekunder når du tester, så kan du nå at se forsinkelsen men det bliver heller ikke unødig langstrakt. 

Jeg mener at lysdiode på forsiden blinker når den er i gang med at tælle tiden.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Den skal blot forsinke lukningen af lugen, så det er forsinkelses-funktionen der skal bruges.

Motoren kører 24v så det bliver både styrestrømmen og "arbejds?"-strømmen...

Jeg må prøve mig frem ud fra din forklaring.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Ud fra din forklaring, så lyder det til at timeren først går igang når styrestrømmen afbrydes.  Hvorfor i alverden går den ikke igang når den får strøm? så skal jeg have endnu et skifte relæ på som afbryder strømmen til klemme 5 og i stedet sender strøm til 1-3 ell. 11-9.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Det er fordi du i starten efterspurgte et Release dalay som på dansk hedder forsinket frafald. Og når du skifter Dip switche på siden af relæet til denne funktion så er det sådan virkemåden er. Det er beskrevet på side 6 i dit link. 

Du kan også stille relæet til On delay Altså forsinket tiltræk, og så vil den starte med forsinkelse og efter at tiden er gået skifte kontaktsæt over. Når der igen afbrydes skifter den tilbage øjeblikkelig. Men prøv lige at give den spænding på 2 og 10 og lav forsøg med en stump ledning fra 7 til 5 Så kan du se virkemåden ved de 4 forskellige muligheder

Nu ved jeg ikke hvad du ellers tænker dig, hvad forsinkelsen skal gøre,  om du ender med  1 eller 2 endestop. Men måske kunne din skumringsrelæ give spænding til kl.5 men det skal være samme spænding som forsyner tidsrelæet. 




Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

aaahh sorry, jeg vidste slet ikke det var det det betød. Jeg troede bare det var almindelig forsinkelse  

Men jeg har nu brugt det indbyggede endestop og nu har jeg de funktioner jeg gerne ville have.

Jeg har også sat lysdioder på for at indikere indstillingen. Der er en hvid lysdiode som lyser når skumringsrelæet er sat til. Den lysdiode lyser helt vildt ift de andre (samme modstand) og faktisk så meget at det er ubehageligt at se på det. Skal der bare en større modstand i for at dæmpe lyset?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Ja, hvis du vil dæmpe lyset, sætter du en større modstand i.


fase

jeg kører 24v og har en 2021 ohm modstand på lysdioden (hvis jeg læser farverne rigtigt).

Den hvide lysdiode lyser alt for kraftigt. Men jeg har samme modstand på de andre farve dioder og de sidder alle i eget kredsløb.

Hvis jeg sætter endnu en modstand ind så der er 2 x 2021, så kan jeg næsten ikke se forskel (hvis der er en forskel). Så hvor stor skal modstanden være og man kan vel godt sætte 2 modstande i serielforbindelse?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Hr. Nielsen   .

2021 er ikke en standardværdi, så vil du ikke lige skrive farverne på modstanden. Når du sætter modstande i serie, bliver den samlede modstand summen af modstandene. 

Vi tager lige Rserie = R1 + R2. Du kan sætte det antal modstande i serie, du vil. Den samlede modstand bliver altid summen af modstande. Parallelforbindelser tager vi senere.


fase

Jeg synes det er vildt svært at se farverne. Jeg forstår ikke hvilket "geni" der har fundet på det ;-)

Kan I zoome ind?

og hvordan skal den i det hele taget vende? :)

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 24 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis