fjerne væg. Er der risiko?

Hej

Vi har planer om at fjerne en væg mellem vores stue og køkken i morgen. Den står ikke som bærende i den originale plantegning. Det er den med grøn kasse omkring.


Væggen blev åbnet mere op i 2004 da der blev lavet en dobbelt fransk dør. Der ser ikke ud til at være indsat jern eller andet i den ombæring.

Forventer derfor ikke den på nogen måde er bærende. Men vil gerne høre jer kloge hoveder herinde.


På forhånd tak


Lars

Hej Vi har planer om at fjerne en væg mellem vores... Vis hele indlægget
31 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

GSH hvad tænker du jf. mine to sidste indlæg?

Hej Lars

Det lidt "rektangulær" gitterspær med det omtalte lodrette "spær" som hviler midt i stuen er nødt til at være fritbærende.

Den grønne cirkel henne ved skorstenen, er det det samme "rektangulær" gitterspær, som ovennævnte? For mig virker det som 2 forskellige.

Du kan evt. sende mig en personlig mail, så vi kan undgå "støj på linjen". Herefter kan vi evt. udveksle telefonen nr. og derved gå mere og hurtigere i detaljer.

Hej Lars

Fik printet din plantegning ud. På tegningen var der anmærkning "C-mærket", hvor gitterspærene burde være placeret. Har opridset med rød streger. Ligeledes opridset hvor det "rektangulær" gitterspær bør/burde ca. ligge.

Hvis du kan svare ja til begge spørgsmål, på vedhæftet pdf-fil, er din "køkkenvæg" på ingen måder bærende.

Fjernet af moderator
(Årsag: Ren reklame )

Hej GSH

Så har jeg været oppe og kravle.

Har mærket under spær (c). Der er 6 spær alt i alt. Her tegnet dem ind med sort.

Har mærket på opbygningen. Under spæret er den en tynd træplade som cirka løber langs muren. Jeg kan få et finger nedenunder og mærke fugtspærren. Så den er løber ikke helt tæt på træloftet.


Spær (a) ser sådan ud. 

Annonce

Du skriver selv at væggen er lavet af leca en let inderleca væg er normalt IKKE BÆRENDE.....

Er du sikker på at lecabeton ikke er bærende?

Hej Lars

Som det fremgår af dit foto, er Spær (a) lavet noget kraftigere, fordi spær (a) bærer "enderne" af de indtegnede spær, mine røde streger, dine sorte streger.

Det er ganske normalt, at man kan lave et givet gitterspær for/til større bæreevne.

Man oplyser bare, med tegning, til spær fabrikken, at taget skal laves på den og den måde, så klarer spær fabrikken dimensioneringen og fremstillingen.

@mfrost: Lad nu være at rode dig ud i noget du ikke har forstand på. Har selv bærende Leca-skillevægge i kælderen, som bærer betondækket!

Så GSH. Din konklusion med den information jeg kan bidrage med er at væggen ikke er bærende?

Lars, svaret ligger i mit indlæg og vedhæftet pdf-fil af 13-03-2018 09:35.

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis