fjerne væg. Er der risiko?

Hej

Vi har planer om at fjerne en væg mellem vores stue og køkken i morgen. Den står ikke som bærende i den originale plantegning. Det er den med grøn kasse omkring.


Væggen blev åbnet mere op i 2004 da der blev lavet en dobbelt fransk dør. Der ser ikke ud til at være indsat jern eller andet i den ombæring.

Forventer derfor ikke den på nogen måde er bærende. Men vil gerne høre jer kloge hoveder herinde.


På forhånd tak


Lars

31 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvilken vej løber spærene? Det ser ud som om, de godt kunne hvile på den.

Fandt den her. Der står indevæggen er af lecabeton.


Muren på illustrationen er dog lidt for langt til højre. Væggen er cirka i midten.

Er ganske sikker på det er en bærene væg,  det ligner præcis opbygningen i mit hus, grunden til isoleringen er forhøjet er at der sikkert ligger en stor træbjælke nede under,  de steder hvor muren er væk, ved dine franske døre, og det andet sted hvor der er åbent, er der en overligger.. kig under isoleringen, så kan du se..

Eller sagt på en anden måde, dit hus er knap 8,5 meter bredt, hvis der ikke er en langsgående bærende mur, skal dine vandrette spær være meget høje. men laver netop den bærende væg så man ikke behøver 300+ mm høje spær.

Tak for svar Pizzabager. Jeg får besøg af en kyndig i morgen tidlig. Hvis han finder den bærende må vi finde 30.000 kr til den. Det er bare noget pøls. Men bedre end et ødelagt hus.

Annonce

Dit foto fra loftet er lidt utydeligt, men det ligner fabriksfremstillet fritbærende gitterspær. Din vedhæftet tegning er 100% fritbærende. Fritbærende betyder at spærene kun bærer/hviler an på ydermur/bagmur via en rem.  Derfor er der ingen bærende indervægge.

At spærene (det der i pdf-fil hedder Fod) skulle være 300+ mm høje stemmer ikke overens med vedhæftet pdf-fil. 

Pdf-filen viser hvordan tømrerne skulle lave gitterspær, før man begyndte at lave dem på fabrik. 

Men et er din vedhæftet tegning, et andet er hvordan er det lavet, efter at kommunen har givet byggetilladelse? 

God tur på lofter.

Ja jeg skal da ikke kloge mig for meget, jeg har dog et hus hvor opbygningen er stort set den samme, billedet set fra gavlen ligner næsten mit på en prik.

og på mit hus, som vel og mærket har samme spær opbygning, går der også en langsgående mur(som dog er en halvstens murstensvæg) næsten gennem huset, i bunden af huset hvor vi har stuen, er der åbent, og det er så der vi har en stor bjælke på loftet, som ligger der hvor muren ville have været nede under, af den grund tror jeg at bjælken bruges som støtte for spærrene nu da muren ikke er nede under.. 

Men hey jeg kunne tage fuldstændig fejl, uanset hvad ville jeg dog ikke banke en væg ned uden at have talt med en prof først

Tak GSH. Hvad skal vi se efter eller ikke efter før vi kan konstatere at der er tale om en fritbærende konstruktion?


Hilsen Lars

Hej lars

Tjek at opbygningen af spærene er som din tegning viser, hvis ja så er de fritbærende. Evt. tage nogle bedre foto hvor dit loftlys ikke genere.

@Pizzabager. Den bjælke som du taler om, gætter jeg på, er en forstærkning mod gavlen, således at det yderste gitterspær ikke alene skal modstå vindtrykket fra gavlen, men at bjælken fordeler vindtrykket over flere gitterspær. Har selv en liggende bjælke. Hvis der ikke var en sådan bjælke skal vind belastningen fordeles over loftbeklædningen. Nogle vil måske sige "livrem og seler".

Har lige taget et par nye billeder 🙂

Der er yderligere 21 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis