Ny gulv med gulvvarme over ventileret krybekælder

Hej

Vi skal til at lægge nyt gulv med gulvvarme i vores hus. Gulvet er (nok) opbygget som følgende:

Vi har alt i alt 15 cm at gøre godt med.

Jeg tænker enten at rette strøerne op, lægge ny dampspærre, lægge Novopan Klimagulv 22mm med varmefordelingsplader, gulvpap og et trægulv. 

Men har også overvejet 100mm MX250 styrolitplader, og så fjerne strøerne. Det bliver lidt dyrere men måske med bedre isolering?

Er der et klogt hoved som kan hjælpe mig med at finde den bedste løsning

På forhånd tak

Lars

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Tegning ligner ikke ventileret krybekælder. I så fald skulle de 10 cm beton kunne bære sig selv  Men der er måske noget andet der indikerer at det er tilfældet. . 

Det ligner klaplag (beton) på singels og jord (sand) 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej Erik

Vi har ventileret krybekælder med riste rundt omkring i soklen.

Tog lige et billede igennem en rist.

Så der er ikke en 1:1 mellem tegningen og virkeligheden.

Der er tydeligvis noget forskel. Så er der sikkert opmuret nogle søjler der understøtter gulvet. 

Jeg ville nok fortsætte med strøer som det bærende. Hvis du bruger flamingo direkte, så kræver det at betonen er MEGET plan og jævn. 

Med den isolerings tykkelse er det ikke det bedste grundlag for gulvvarme. Man kan spørge hvorfor du vil have gulvvarme, og jeg kan næsten give svaret "fordi gulve er kolde" Det betyder at der fiser en del varme den vej ned når du løfter gulvtemperatur til f.eks. 25 -28 grader. 

Var det ikke en ide at tyren ved hornene, og hugge beton gulvet væk, fjerne søjler i kælder. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej Erik

Vi fjerner faktisk gulvet fordi strøerne er færdige. Gulvet knirker og er eftergivende. Derfor tænkte vi at vi lige så godt kunne få gulvvarme med nu hvor gulvet alligevel skal renoveres. Gulvet er faktisk ikke koldt koldt. 

Det ville klart være bedst at fjerne betonsøjler, grave ud og lægge 300mm styrolit. Men det er bare en dyr løsning, og er heller ikke meget for at banke hele fundamentet op. Det er vel ikke uden risiko for huset? Har du en ide om prisen for at hugge beton og støbe nyt med 20mm varme.


Hilsen Lars

At hugge gulvet op er uden risiko for huset. Sokkel går meget længere ned. Jeg har ikke en ide om priser på dit projekt. Men du skal jo holde det op imod novopan og varmefordelings plader hvis du vælger tung gulvvarme


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Jeg ville bryde gulvet op og lægge sand + nogle cm leca med 30-50 cm styrolit ovenpå, og så armering/varmeslanger og så 15 cm beton og afretning.

Lidt dyrere i materialer - men nok billigere i timer.

"Lige den information jeg leder efter"

Jeg står og skal igang med en ligende opgave, til sommer regner jeg med. Novopan gulvplader, varmefordelings plader og 20 mm slanger, 6 zoner i stueplan og 6 zoner på 1. sal. Lige nu, mandag d. 19/3 installeres der, udskiftning af oliefyr, varmepumpe Luft til Vand.

Mit hus er en ældre nedlagt landejendom, hvor stuehuset er på 182 m2, i to etager, de 100 m2 er grundplanen. Huset har "krybekælder" med ventilations huller hele vej rundt i sokkellen. Gulvene i stueplan er alle fine gamle fyrplanker på strøer, bortset fra badeværelse og bryggers, som begge er blevet støbt i 70'erne og indlagt gulvvarme, som IKKE virker.

Og der hvor jeg nu bliver i tvivl, ved at læse denne tråd, er den vejledning jeg har fået af en VVS'er, omkring isolering af krybekælderen. Jeg har nemlig fået af vide at det er i orden at "fylde" indblæse isoleringsmateriale i krybekælderen og således "spare" alt arbejdet med at støbe, er det "helt forkert" eller ?


Med venlig hilsen,
Michael R. Christensen

Spørgsmålet er om der er opsivende grundvand - da det er rart at have en tør kælder.

Men, hvis der ligger er kapilærbrydende underlag - f.eks. lecanødder så kan man godt ovenpå det lave sin indblæsning af isoleringsmateriale. Problemet er hvis der siver vand op til lægter/gulvbrædder - så kommer der råd og svamp ret hurtigt.

Vi bor 200m fra Østersøen på flyvesand. Vores hus er piloteret 13m ned. 

I perioden 1991-2010 er den gennemsnitlige grundvandsdybde i området vurderet at være 0.3 M. Alle naboer ligger i en lavning udover os pga høj sokkel og grund 

Har I omfangsdræn / pumpe ?

Er kælderen tør ?

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis