Kommentarer til projekt: Vinklede hylder på skorsten

Her samles kommentarer til projektet: Vinklede hylder på skorsten

Kommentarer vises både her og på projektet.
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Er din skorsten i brug?

Inden du borer de "rigtige" huller ville jeg med et tyndt murbor finde ud af hvor der er "noget at bore i". Når du har fundet disse steder, ville jeg mærke op (evt. på malertape), lidt over hvor din liste skal sidde. Hold listen op på plads, og "overfør" afsætningen til listen. Så borer du huller i listen med f.eks. 5 mm. bor. Derefter holdes listen op på plads, og du borer lidt ind i skorstenen med murbor i samme størrelse som hullerne i listen. Når hullerne er markeret, fjernes listen og du kan bore hullerne færdigt.

Brug lidt længere skruer end nødvendigt, og placer dine ravplugs lidt længere inde i murstenen end normalt. Det giver dig mulighed for at tvinge listen det sidste stykke på plads.


Søren O

hej Søren

Tak for tips!

Den er såvidt jeg ved ikke i brug. Der er ihvertfald ingen røglugt

Hvad mener du med at "overføre afsætningen" ? Vil det sige at holde listen op og tegne en streg fra oversiden af listen på muren?


JEg er bange for , at selv med et 5 mm murbor kan det skride. Måske er min teknik eller min boremaskine for dårlig?

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Velkomme på lds Det behøver ikke at forstyrre nattesøvn ret længe. 

For at disse 2 lister kan holde hylden på plads er det nødvendigt at skrue listen fast på din hylde. Ellers kan hylden forskubbes og falde ned. Nu har du boret det ene hul lidt ved siden af, så du skruer bare den skrue ud igen. Derefter skruer du lister og hylde sammen, og skruer skruen ind i rawplugs igen. Det er muligt at den rammer lidt i kanten af plugs men det holder stort set lige godt.

Har du f.eks. 8 mm plugs i hullet kan du fylde den ud med trætandstikker, så er du sikker på at skruen holder selv om den rammer lige på kanten af plugs.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Du skal være sikker på at din skorsten ikke er i brug. En skorsten der er i brug skal være tæt, og således ikke lugte af røg. Noget tyder på at du bor i lejlighed, siden du ikke er sikker.

Hvis skorstenen er i brug er det no-go at bore rawplugs i skorstenen, og jeg mener at brandbare materialer skal have en afstand til skorstenen på 10 cm.


Søren O

Ok, det må jeg lige tjekke, at den ikke er.

Hvad mener du med at "overføre afsætningen" ? Vil det sige at holde listen op og tegne en streg fra oversiden af listen på muren?

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Det er fint at lave en streg på skorstenen hvor overkant liste skal være. Prøv med f.eks. et 5 mm bor - ca. hvor midten listen skal være, om der er "noget at bore i". Du skulle helst ramme mursten, og ikke fuge. Når du har fundet noget "stabilt" afsætter du et mærke f.eks. 10 cm lodret over hvor du borede. Derefter videre til næste hul, og samme lodrette afstand til dit mærke på væggen. 

Derefter holdes listen på plads, og du laver en streg på listen lodret under mærket på væggen. Derefter en vandret streg på listen 10 cm. under dit mærke på væggen. Så kan du bore dine 5 mm. huller listen, og de vil være lige ud for de "stabile" steder du fandt med dit 5 mm. murbor. 

Så fat i murboret igen. Hold listen op på plads igen, og du borer gennem hullerne videre ind i skorstenen. Derefter lidt større murbor, og hullerne i skorsten bores så de passer til dine rawplugs.


Søren O

  Den fattede jeg ikke noget af  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det er mange gange at det er lettere at lave selv, end det er at forklare hvordan. Beklager at min beskrivelse er vanskelig at forstå.


Søren O

Prøver igen. Lav en streg på skorstenem hvor overkant liste skal være. Hvis din liste er 4 cm høj, så prøv med dit 5 mm. bor, om der er noget stabilt. Når du har fået lavet "et godt hul", går du videre til det næste. Når hullerne er boret, holder du listen på plads, dog lidt lavere så du kan se dine huller. Du laver så en lodret streg på listen midt for hullerne. Derefter måler du afstanden fra stregen på skorstenen og ned til midt hul. Så laver du en vandret streg på din liste i samme afstand fra listens top som du lige har målt på skorstenen. Derefter næste hul. 

God fornøjelse.


Søren O

Hej Søren . Tak for tips. Du skulle lige se resultatet

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også