Gulvvarmekreds i niveauforskel

Hej,


Titlen er nok lidt kryptisk, men skal prøve at forklare.

Jeg har to rum der ligger parallelt op af hinanden - køkken og spisestue. Spisestuen ligger lavere (20cm) end køkkenet. De to rum er åben ind til hinanden via en åbning (uden dør) på knap 1,3m, og videre adskilt af knap 3 meter mur.

Jeg har fået lagt gulvvarme i de to rum. Rummene er tilsammen 30m2, så det kan lige holde sig inden for de (såvidt jeg har forstået) maksimale 120m i en kreds.

Jeg kan dog ikke helt se hvordan det i praksis er udført, når der er niveauforskel mellem de to rum - nogen der kan kaste lys over det?

Jeg nåede desværre ikke at se slangerne inden der blev støbt, men kan se at de er lagt i “sneglemønster” i badet, så tænker det er lagt på samme måde.

Jeg har vedhæftet et billede for at illustrere...


 

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det har ingen betydning at der er 20 cm. niveauforskel. Jeg ville have lavet det som 2 kredse. 

Hvis det er lavet som een kreds vil jeg foreslå at fremløbet ledes til laveste niveau, af hensyn til udluftning. Slangeforbindelsen mellem de to niveauer kan f.eks. være ført gennem muren.


Søren O

Det skulle have været lavet som to kredse, men af en eller anden grund mente VVS’eren at det skulle være anderledes.

Har desværre ingen anelse om hvordan fremløb/returløb er forbundet, eftersom jeg ikke var hjemme da gulvet blev støbt, kan blot håbe der er styr på det.

Men tak for at bekræfte at forbindelsen mellem de to rum kan være lavet forsvarligt - det var sådan set min primære bekymring.


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis