Frosne eller tilstoppede vandrør?

Jeg opdagede her til morgen at der intet vand var i cisteren på vores væghængte toilet på overetagen. Dog vand i både vandhane og bruser!. Koldtvands rørerne er trukket ved siden af hinanden, i blå pex rør, hele vejen fra kælder og op til overetagen. Huset er hulmursisoleret, godt opvarmet osv.

Min første indskydelse er at det næsten ikke kan være frossen da de andre i såfald også burde være frosne, og huset burde være isolereret godt nok til der ikke kommer frost ind nogle steder. 

- Men, nu har jeg været i gang med at pille lidt ved det, har taget tilløbs slangen af og der kommer forsat ikke en dråbe vand igennem. 

Er der nogen der ud fra billederne kan lure et sted der typisk ville kalke til?

På enden af studsen hvor pexslangen løber på, og der er fingergevind, sidder der en skrue for enden, den har jeg prøvet både at skrue helt ud og helt ind - Uden forskel.

Det skal til historien nævnes at vi har bidt mærke i dårligt vandtryk i cisteren igennem længere tid. 

På det sidste billede er der faktisk tændt 100% for hanen mens jeg holder slangen. 

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

I min tid har jeg tøet masser af vand og varmerør op, men det var jernrør. Der blev sat strøm til begge ender på røret som så blev varmet lidt op. Når det begynde at sive kunne vi godt stoppe for så vil det lidt varmere vand tø isklumpen op. Optøning var med en transformator der lignede et svejseværk og kabler var 5-10 x tykkere end hjælpe strøm kabler til bilen. 

Det er meget typisk for noget på 1. sal. Måske er det bare en lille kuldebro, der påvirker din pex slange. Den kan ikke tøes op med strøm, og du skal heller IKKE eksperimentere med gasbrændere eller hvad din fantasi kunne række til. 

Jeg tror ikke pex slanger er så følsomme, selv om isen udvider sig lidt. Så jeg ville lukke for den hane i cisternen og så afvente til solen har skinnet på dit tag. Den eneste måde du kan holde den frostfrit nu og her efter optøning er ved at lade vandet løbe lige så stille. Få din svømmer i cisternen til at blive nede på en måde og regulere så på vandhanen en ganske lille vandstrøm. Det vil så medføre at der er til en udskylning en gang imellem, men ellers vil cisternen løbe over og det ender jo nede i toilet.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Er dit hanevand i badeværelset i øvrigt tæt på isklumper? Når det løber langsomt.


Elektronikteknikeren

Tak for det fyldstgørende svar, må dog indrømme min sjette sans siger det ikke frosten, mest af alt pga. Hul muren, nyt tag og total renovation af 1 sal med efterisolering osv. Kuldebroen er selvfølgelig en mulighed, men tror alle 3 rør var lukket til i så fald. 

Om ikke andet, så. Vandet lukket der op til nu, skulle der springe et rør så løber det blot tilbage til kælderen hvor der er brønd og pumpe, så den skade frygter jeg ikke allermest. 

Jeg afventer lidt og ser hvad folk siger, hvis der ingen guldkorn kommer så smider jeg børnenes støvlevarmer/tørre på fra kælder siden på søndag, så ser vi om den kan give lidt.  


Og der indløb et par svar mere i mens jeg skrev

Vil prøve at lade vandet løbe langsomt i morgen, bed mærke i det var ret koldt her i forgårs men ikke “alarmerende”


Jeg får først tid til at kigge på det lørdag, men det var netop tips som disse med tragten jeg var ude efter så jeg har et eller andet at sigte efter når jeg går i gang med at tage det fra hinanden. 

Annonce

Man kan tø rør i rør op, ved at bruge en kompressor, og blæse luft igennem yderrøret.

Men luften skal være lidt varm, så på med en varmeblæser der varmer kompressorbeholderen op.

En anden mulighed kunne være at bruge en varmepistol, der kan tåle modtryk, og som kan justeres i temperaturen.

Jeg har sådan en Leister, den ville kunne klare jobbet..



Vi prøver igen, i morgen --

Jeg havde ikke tænkt på at man kunne blæse luft op igennem yderrøret. Men det forudsætter jo at luften kan passere ud i den anden ende. Det går nok i cisterne tilslutningen, men ved f.eks. brusearmatur er koblingsdåsen sikkert for tæt.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Ja der skal jo være "hul" igennem ..   



Vi prøver igen, i morgen --

Der er heldigvis hul igennem ved cisternen, og indtil der blev lukket af for vandet for et par timer siden så var der ihvertfald hul igennem på både bad og håndvask .). 

Men jeg fandt ud af man kunne skrue røven ud af messing koblingen, efter den var ude kunne jeg kigge direkte ind i pex slangen, så jeg tænker det var det, røret er frosset til. 

Jeg har lukket for vandtilførelsen til overetagen, og givet gulvvarmen et ekstra hak deroppe og så må vi se på Lørdag. Tænker jeg lader det varme vand løbe stille og roligt for at varme omgivelserne op, kombineret med lidt varm luft i rørerne.

Ideen med kompressoren var faktisk rigtig god, så den vil jeg bestemt benytte mig af.

/til eftertanke, så var det oppe og rende i nyhederne i dag om en gårdbrand startet af en varmepistol og frosne vandrør, det var et par kilometer uden for min by det skete.


Tak for hjælpen alle sammen, så blev man det klogere 

Ja bruger man varmepistol skal man passe på, den jeg viser billede af kan justeres ned så den blæser 50 gr varm luft, det stikker ikke ild i noget...


Vi prøver igen, i morgen --
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis