Opvarmning eller affugtning i skur?

Jeg har et lille skur, der er isoleret, som normalt er opvarmet til 6-7 grader. Det vist lidt dyrt, uden at jeg dog har målt efter, så jeg har tænkt på om det var bedre, at nøjes med at affugte. Formålet med varmen er ene og allene at forhindre fugt og rust på værktøj. Hvad har i af erfaringer med det?

Dan

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du kan ikke affugte I det vejr vi har nu. Så skal du både varme op og affugte. Hvor meget varme har du på? Temperatur 

Der er adskillige tråde omkring dette, eks denne:

https://www.lav-det-selv.dk/forum/aft/215477#480248

- ikke decideret omkring rust, men omkring ventilation og dermed indirekte rust

Hvis du vil affugte, skal der være varme på, og skuret skal være lukket, så der ikke kommer frisk fugtig luft ude fra.

Jeg har et lille rigtig godt isoleret skur, som er helt tæt, jeg har det opvarmet til 7-8 gr. og har en affugter kørende, når skuret er helt tæt, får den hurtig affugtet den luft der er i skuret, så det er yderst begrænset hvad den køre. Der er ikke noget der ruster, så det er rigtig effektivt.

Har jeg åbnet døren i kort tid, så starter affugteren ofte, når der strømmer fugtig luft ind udefra.

Har en tæller på elradiatoren, så jeg kan holde øje med forbruget.


Vi prøver igen, i morgen --

Det er ikke nødvindigt at affugte i øjeblikket da luften er knastør , perfekt  vejr til at tørre tøj ude . 

Jeg har selv et isoleret skur/ værksted som bare bliver holdt frostfrit , og  med en fugtstyret ventilator , og alt er tørt . Luften om vinteren er generelt meget tør (absolut fugtighed) så en ventilator og et par udluftningsventiler er som regel nok.


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

OK. Det er også forkert at skrive "skur". Det er nærmere et lille værksted. Der er allerede 6-7 grader og rimelig tæt, antager jeg. Det er nærmest bygget som et lille bitte sommerhus. Der var for at spare på varmen at jeg ville affugte i stedet, for når man slukker for varmen stiger den relative luftfugtighed. Med 6-7 grader er der ikke problemer med rust, men hvis man nu kunne komme ned på 1-2 grader og en affugter?

Annonce

Men affugtere virker kun ned til 5 grader, og uden at vide det med sikkerhed, vil jeg antage at de ikke er særlig effektive ved de lave temperaturer 

En affugter bruger jo også strøm.

Spørgsmålet er om affugteren alene generere nok varme til at hæve temperaturen lidt. Den kan nok holde det frostfrit hvis der er godt isoleret.

Men når affugter stopper, bliver det jo koldt igen. 

Hmm...

Hvis det er en hel lille hytte, så Overvej en lille varmepumpe som opvarmning?

Der var jo også muligheden med de nye DUKA One pro og lign. som holder det meste af varmen inde, samtidig med at der ventileres.


Elektronikteknikeren

Var lige en tur ude i mit skur i dag, jeg havde en aflæsning fra 01-03-2017, og i dag 03-03-2018 havde jeg brugt 151 KW, så rundt regnet 150 KW om året for at holde 7-8 gr i et 8 m2 skur. ( 200mm isolering i væge og loft, samt 275 mm i gulvet)

Det synes jeg ikke er slemt, det er jo heldigvis lange perioder hvor der ikke er behov for opvarmning.


Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis