Halogenpære i køkkenet. Skifte - farligt?

Hej,

Jeg har boet til leje i min nuværende lejlighed i omkring 1 år og lysene i køkkenet er nu gået ud.

Det er halogenpærer og jeg vil frygtelig gerne udskifte dem, men jeg synes jo mere jeg læser herinde jo flere ting skal jeg passe på med, så det ikke går hen og bliver farligt. 

Skal jeg holde om pæren med køkkenpapir og hvad er ellers risikofaktorer ved halogen?

I får lige et billede af pæren. (der er også en lille en under skabene som lyser ned på køkkenbordet)

Er det ikke bare at hive pæren med stifterne ud og så bare sætte en ny ind? Som ved en normal pære? Det er tider som disse jeg ville ønske at jeg var en mere drenget pige :)

 


10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej,

Du kan roligt udskifte dem. De er ikke farlige at røre ved. Det eneste der er ved halogenpærer er, at de bliver f*ndens varme når de er tændte (lyser!), så her er risiko for at brænde fingrene   

Nu er dine pærer jo gået ud og dermed ikke varme. Bare sørg for, at der er slukket på kontakten, så du ikke brænder fingrene, hvis de nye pærer tænder, når du sætter dem i!   


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Den der er vist på nederste billede, sætter du lige et stykke køkkenrulle om, så du ikke rører glasset med fingrene.


fase

Tak for svarene, jeg hiver dem bare ud og sætter nye i så. Som at skifte en hel normal pære!   Prøver at selvfølgelig at finde nogen magen til (med samme spænding).

Kan jeg købe LED? Eller skal der ændres noget i selve installation for at det kan fungere? 


Har fundet den her i Silvan:

https://www.silvan.dk/philips-halogen-spot-205-gu5-3-20-watt?id=2680-1866786

Den har helt de samme specifikationer som den Osram der sidder i nu.


Ja, der skal ændres noget i din installation, for at du kan bruge LED pærer. Der skal monteres en strømforsyning til LED pærer. Skift af pærer er ikke forbeholdt "mars" men kan snildt udføres af "venus"  .


fase
Annonce
S. Fabrin skrev den 28-02-2018 13:35:11

Ja, der skal ændres noget i din installation, for at du kan bruge LED pærer. Der skal monteres en strømforsyning til LED pærer. Skift af pærer er ikke forbeholdt "mars" men kan snildt udføres af "venus"  .

 Tak!! Men ellers vil den Philips fra Silvan fungere fint? Det er jo helt de samme specifikationer. 

Ja, med samme specifikationer er fabrikatet ligegyldigt.


fase

Der anbefales køkkenrulle når du rører ved den pære du viser på nederste billede, Det er fordi du der er inde at røre ved "selve" pæren. Når den tændes bliver den del meget varm, og har derfor ikke godt af aftryk fra fedtede fingre. Selv om de er rene. Så du forlænger dens levetid ved at tage fat med et stykke papir. 

De øverste billeder viser en pære der sidder i en reflektor. Der har du ikke fat i "hjertet"


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

De der GU5.3 fungerede fint, men de små virkede i 5 min og gik så ud igen. Så kom de til live igen. Det er hele tiden on and off med de små der. Hvad kan være galt? 

De er formentlig til 12V og så kan fejlen ligge i transformeren eller soklen. Jeg går her ud fra at det er samme watt størrelse, der er sat i, så du ikke har sat 20 W i i stedet for  10W.


fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis