AKUT BRUG FOR HJÆLP! Ingen varme i gulvvarmen - hvorfor???

Jeg søger nogle kyndige hjerner, der kan regne ud hvorfor vores gulvvarme ikke varmer. Jeg kan ikke gennemskue, hvad der ikke virker. 

Husets opvarmning består for den ældre del af radiatorer og noget gammelt gulvvarme i bryggers og badeværelse styret af vejrkompensering? - føler udenfor. Radiatorerne i disse rum kører på fuldt drøn - undtagen den gamle gulvvarme, som ikke varmer helt igennem. Hvorfor er også meget mærkeligt. Men det er nu den nyere del der skaber krisen - eller kulden i hjemmet!

Den nyere del varmes op af nyere gulvvarme - 3 rum. På rumtermostaterne ser det ud til at de kalder på varme og på anlægget ser det ud til at der er åbent og sendes varme ud. Dog er alle pex rør kolde? Hvorfor? 

Termostaten på gulvvarmeanlægget har jeg skruet op på 4, men det virker ikke til at have nogen effekt. Rumtermostaten i stuen siger 16,8 grader, men er indstillet til 22 grader. På en normal vinterdag har jeg svært ved at få temperaturen over 20 grader, men nu er den altså faldet til 16,8 grader.

Nedenfor har jeg sat et billede ind, så I kan se hvordan det ser ud. Jeg tænker de røde lys indikerer at der er kontakt til rumtermostaterne og på den blå er toppen løftet og så tænker jeg den er åben og sender varme? Alle grå pexrør er temmelig kølige og burde de tre af dem ikke være temmelig varme, hvis der sendes varme ud?

Jeg har forsøgt at lære lidt fra alle jer ved at læse jeres mange indlæg og svar her, men jeg kan ikke komme frem til noget jeg kan gøre andet end at tjekke ventilen på den hvide termostat øverst og lufte rør ud. 

Jeg håber meget I kan hjælpe, inden jeg må kaste håndklædet i ringen og ringe til en VVS'er.

Mvh. Thea


18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

hvis den nye del af gulvvarmen er koblet bagpå den gamle del, halser anlægget afsted. Skru op for fremløb og kig efter, hvor meget pumpen står på.

Du skriver, at den gamle del af gulvvarmen kører på en udvendig føler. Der burde vel være tre følere? 1 til udtemp, 1 til lokalet og 1 til fremløbstemp.?


 

Pumpen er sat til trin 1 ud af 3. Bør jeg skrue op for den? Fremløbet er allerede på 4,5 - skal den længere op?

Den gamle del af gulvvarmen er knyttet til radiatorsystemet og fungerer som dem med en termostat for hvert rum. Hele radiatorstyringen afhænger af den udvendige føler.

Det har virket fint under normale temperaturer bortset fra at jeg ikke rigtig kan få den nye gulvvarme over 20 grader. 

Og den nye del er muligvis koblet bagpå den ældre del - stjæler den ældre del så al varmen?

Og hvorfor er de grå pexrør kølige, når de burde være varme? Kommer der ingen varme til den nye del og kan det hjælpe at skrue op på pumpen?


Jeg har prøvet noget lignende engang med mit tidligere fyr. I mit tilfælde var problemet at pumpen kørte med for lav effekt, som Uldal også er inde på.

Problemet er, at når alle rum kalder på varme åbnes for samtlige gulvvarme-strenge, hvilket kræver ret meget af pumpen. Står den for lavt, vil du få en lunken oplevelse alle stedet og ingen af rummene bliver rigtig varme.

Jeg havde samme pumpe som din og det hjalp at skrue den op på maks., dvs. den grå drejekontakt skal pege på "III". På dit billede ser det ud til at den står på "I".



Mvh. AllanE

Allan - det ser ud til, at der kan skrues op på siden, så det prøver jeg - se billedet herunder:

Jeg har læst, at flere udlufter deres gulvvarme anlæg - bør jeg gøre det? Og i så fald, vil det så kunne gøres på hanen nederst til venstre i det første billede?

Mange tak for input:-)

Først speede pumpen op, så øge din blandetemperatur. Men har du trægulve er der et maksimum der ikke må overskrides. Lige over den "hvide termostat" sidder en automatisk udlufter. Skru den lille hætte af og rør ved stiften nede i hullet med en lille skruetrækker. Så burde der komme lidt vand ud, Kommer der luft fortsætter du til der kommer vand. De automatiske udluftere kan svigte.

Du har ikke vist på nogen billeder hvad din gulvvarme blande temperatur er. Der burde sidde et termometer der viser blandetemperaturen. Ellers må du sætte et termometer ind imod røret og vikle det fast med f.eks et håndklæde. Så vil den i løbet af nogle minuter vise din blandetemperatur. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Ev elmand - tak.

Jeg har nu luftet begge ventiler ud - den øverste og den helt til venstre. Den øverste virkede ikke til at have en stift i? men med lidt masseren med en lille skruetrækker kom der til sidst vand ud og jeg tænker den nu er udluftet. 

Herudover er pumpen på trin 3 - den kører derudaf.

Pexrør er stadig kølige - max lunkne og det gælder alle rør. Hvilke rør er fremløb og hvilke er retur?

Nu har den midterste termostat så lukket for varmeudsendelsen og den telestat tættest på pumpen har slukket det røde lys. På rumføleren i værelset er temperaturen 16 grader og den står som om den kalder på varme til trods for at der ikke afgives varme til den. Hvorfor nu det? Hvordan får jeg

Fremløbstemperaturen er nu på 5 - jeg kan skrue denne helt op på 6 - jeg tænker ikke der umiddelbart er nogen fare for mine trægulve eftersom temperaturen nu kun har sneget sig op på 18 grader i stuen - og det er helt sikkert grundet solskinsvejret der varmer rummet op.

Jeg kan ikke se noget termometer på anlægget. Hvilket rør skal jeg sætte termometeret på? Lige over pumpen?

Er på nippet til at give op:-( 

Husk, at der er meget lang reaktionstid på gulvvarme. Dvs. fra du skruer op for pumpen til du kan mærke varmen i pex-rørene (i hvert fald på tilbageløbsdelen) kan der gå mange, mange timer.

Men det er klart, at fremløbet gerne skal blive varmere relativt hurtigt. Men temperaturen plejer at være ret lav på gulvvarme, så afhængigt af din opsætning, er det ikke sikkert at dine rør bliver meget mere end 30-35 grader varme.

En anden ting du kan tjekke: Nogle gange sætter stiften sig fast i telestaterne. Jeg tror ikke, at det er tilfældet hos dig, da du har problemet på alle strengene. Men prøv evt. at den blå til højre af. Jeg mener at der sidder en knap bagpå, som du skal holde inde mens du løfter den af. Tjek at stiften kan bevæge sig ved at trykke forsigtigt på den med en skruetrækker. Du må ikke banke på den! Når stiften er oppe, løber vandet igennem.


Mvh. AllanE

Allan - tak for input.

Jeg har nu masseret alle stifter under de tre æg - de er fint bevægelige. Det midterste æg har jeg taget af for at sikre at værelset med 16 grader får varme. Om det kommer til at virke er usikkert. Jeg forstår ikke hvorfor rumtermostaten kan kalde på varme uden at ægget sender varme? Det er meget mærkeligt, så nu er ægget afmonteret. Jeg har sat nye batterier i rumtermostaten og den kalder fortsat. Stadig intet lys i den tilhørende styreenhed og ægget er lukket. 

Der er et eller andet med den temperatur. Nu har jeg forsøgt at sætte et termometer på røret under pumpen. Røret er ikke varmt overhovedet. Hvis temperaturen der kun er 18-19 grader, så kan jeg jo godt se at gulvvarmen aldrig kommer op på 22 grader. 

Fremløbstemperaturen er væsentligt højere og røret her er brandvarmt. Hvorfor ender det så med en noget lavere temperatur under pumpen? Blandes der for meget koldt returvand i vandet ind til gulvet? Og hvorfor i så fald - eller hvordan?

Mht. termostaterne: De er relativt "dumme" og vil altid bede om varme, hvis temperaturen i rummet er for lavt. De er ikke forbundet til varmeanlægget og ved ikke noget om, hvorvidt fyret virker eller ej. Derfor vil de fortsat bede om varme.

Din gulvvarme er et lukket system, dvs. der bliver ikke blandet koldt vand i eller andet. Det er det samme vand, som bliver pumpet igennem igen og igen.

Hvis fremløbstemperaturen er høj og tilbageløbet er koldt, så er der formentlig ikke noget galt. Det er et udtryk for at fyret kæmper med at varme gulvene op. Dine gulve køler så at sige vandet ned på sin vej igennem systemet. Dvs. du vil ikke mærke varme i returvandet før gulvene er kommet op i temperatur.

Dét kan tage lang tid, afhængigt af dit hus. Så hold øje og mærk efter igen om nogle timer / i aften på dén streng, hvor du har taget "ægget" af. For der er du sikker på, at der er hul igennem hele tiden.


Mvh. AllanE

Prøv at afmontere termostathovedet øverst i billedet og undersøg om stiften under den sidder fast. Hvis den har sat sig i næsten lukket position, så kan den ikke følge med til at lukke varmt vand ind i gulvkredsen, hvorfor temperaturen på dine kredse forbliver lav.

Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis