Hoveddør hviner

Hej LDS,

Jeg har problemer med en hoveddør, som hviner helt gevaldigt. Jeg bor i lejlighed, og det lyder som om, at luften kommer ude fra elevatorskakten. 

Jeg kan se, at døren er sat skævt på, og om aftenen kan jeg se siden af døren, at der er lys ude i opgaven. Jeg kan også presse ind på døren, når den hviner, og mærke at vinden ude fra opgaven nærmest presser den ind. Sådan blot et par mm., men det gør jo at luften fiser ind og der kommer den lyd.

Som man MÅSKE kan tyde på billedet, hænger døren mere mod karmen i bunden (nederst), end den dør i toppen (øverst.

Derudover er de tre hængsler på selve døren, ikke presse lige langt ned i "holderne" i dørkarmen. 

Ved i, hvordan jeg løser dette? Det er en fandens tung dør, så jeg har ikke prøvet at løfte den af endnu, hvis det er et større problem.

Mvh.

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Årsagen er nok ikke at hængsler ikke er i bund allesammen, det er de næsten aldrig. Der vil være en der bærer, og så styrer de andre. 

Hvis din dør går helt imod karmen "Nederst" så skal du jo bøje dør eller hængsel hvis det skal lukeks helt. Og der er det jo hængsel der giver sig. Vil du have det rettet skal døren hænges af og naderste hængsel bøjes lidt ind imod dørhullet med en hængselvrider. Den har din vicevært næsten helt sikkert.

Hvis det er mest i håndtag siden at der er sprække, så er det inde i slutblikket du skal løse det. Det er der hvor fallen og låsestykket går ind. Der hvor fallen går ind er der sikkert et stykke der er bøjet vinkelret ind i hullet i karmen. Den bestemmer hvor meget din dør er lukket. Hvis den bøjes lidt ind imod karmen skal du trykke mere på døren og den lukker tættere. Men det betinger jo at dine gummilister er i orden. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Justering af slutblik. https://www.youtube.com/watch?v=GoDvshJ0Vo8

Døren burde godt kunne hæves lidt. På undersiden af de 3 hængsler, er der sikkert en unbrako kærv, hvor du kan hæve døren lidt, ved at skrue på dem. Det kan du sikkert også finde en video af på youtube. Der er mange videoer om at justere døre  

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis