Omfugning af murværk

Hej LDS'ere.

Jeg har i sommers lavet reparationer af mine murede fuger. Jeg brugte pudsemørtel til opgaven.

Jeg har nu besluttet mig for, at bruge en del tid på, at omfuge hele huset.

Hvad er bedst (og også gerne nogenlunde billig løsning) til opgaven?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

En del tid, ja du skal bruge lang tid, stillads,  værktøj m.m. 

Jeg brugte en fugefræser der monteres på en lille vinkelsliber. ( på grund af vibrationer i dine hænder, må du ikke køre for længe ad gangen ) Der fræses ud til en dybde af 25-30 mm. 

Hvis du har angreb af murbier, ca. 6 mm runde huller især i vandrette fuger, så bør du fuge i September - Oktober eller November. Men der må gerne fræses ud på andre årstider. Der må ikke være udsigt til nattefrost de første dage, ellers afdækkes.

Er det almindelig grå fuge kan du købe en storsæk med bakkemørtel, og holde den lukket så mørtelen ikke tørrer ud. Så skal det blandes med cement, i forholdet 1 cement og 10 - 12 dele mørtel. Du skal være meget præcis med ens blandinger, så det skal måles op med f.eks. jævnt strøgne spande, og så en lille spand til cement. Det sikrer ensartede farver i fugen. Du skal brugen Standard cement eller allerhelst den der hedder Mester cement. De har en lang hærdetid, så du kan nå at bruge en blanding inden det hærder op. 

Du skal overholde blandetid på 8-10 min i tromleblander (fritfaldsblander) så får du et elastisk materiale og ved længere tid bliver det dårligere. 

Kan sten tåle afsyring så er det letteste: Materiale på pudsebræt som holdes imod muren lige under fugen. Der skubbes materiale ind i de vandrette fuger til de er godt fyldte. De lodrette skal også fyldes men der må du lære at balacere med lidt på fugeskeen. 

Når du har lavet et par kvm skal det trykkes enten med fugekugle eller stump kosteskaft der er skåret skråt af. Dernæst gnuppes / skrubbes stykket over med et stykke af en gammeldags jutesæk, det skal bære være i tør tilstand. Så er muren næsten ren, og du kan gå videre. 

Lidt afhængig af vejret kan du vaske muren forsigtig et par timer efter med en svag saltsyre opløsning og en murer syrebørste. Hvis det er meget svært at få rent er du kommet for sent, trækker du striber fra fugen ud på sten er du kommet for tidlig. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak for meget fyldestgørende svar 😀

Værktøj og stillads har jeg, eller kan få adgang til det i hvert fald. Så det er egentlig kun tiden der mangler 😆

Men 10-12 dl. bakkemørtel og 1 dl. Cement giver en god holdbar grå fuge? Det er nemlig en grå der er i huset i forvejen, og jeg vil være ked af at ændre udseendet alt for meget.

Kan en stiv murekost bruges istedet for en stump jutesæk (aner ikke hvad det er 😂)

Det er røde mursten fra 50'erne, så jeg går ud fra de godt kan holde til en afsyring bagefter.

Apropos røde mursten, så trænger nogen af dem til udskiftning. Er det med andre materialer og blandingsforhold, de skal skiftes?

Får altid gode svar herinde, så håber også denne gang 😀😆😉

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

En jutesæk kendes også som f.eks- julemands sæk. Det er for at gøre stenene så rene som muligt uden at beskadige fugen. Søg på navnet og der dukker muligheder op, bl.a. på DBA. De er slidstærke. Du kan sikkert også bruge de kraftige gulvklude eller håndklæder. De bruges bare i en klump, stort set tørre og slides naturligvis op. Aftørringen må gerne være hård og foregår diagonalt ned over fuger. Klude skal ikek vaskes eller sådan noget det er kun for at skrabe alle rester af så der kun er en kalkfilm tilbage til afsyring. Skulle der sidde en genstridig klump er kanten af syrekosten god.

Du kan mure nye sten ind med samme materiale, problemet ligger mere i at finde sten af samme type. Mit hus er fra 1916 og stenene er med mange synlige skader, fremstående småsten m.m. Skulle jeg skifte de defekte sten ville det være omkring 1/2 delen og huset ville miste sin sjæl om man så må sige.

Her er link til en side man kan blive klog af, bl.a. om blandetider og blandingsforhold efter volumen og væg



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak for svar igen 😀

Jamen så er det jo bare at komme igang når frosten slipper sit tag 😀

Det drejer sig om 40-50 sten på hele huset, og jeg har fundet nogle brugte af ca. samme årgang der umiddelbart passer i farver og mønstre.

Tak for hjælpen

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Når dit hus er fra 50'erne, er det sandsynligvis muret med kalkmørtel. I så fald bør du fortsætte med at bruge det, da den stærke cementmørtel ev foreslår, risikerer at ødelægge dine mursten.

Til afrensning kan du i stedet for en sæk bruge denne:

https://www.frishop.dk/pi/RUBI-skuresvampe-brun-h%C3%A5rd-3-stk_3267897_22126.aspx

Den er meget effektiv og rimelig holdbar. Køb et håndtag til den.


Omfugning af et hus er efter min erfaring noget man kun begynder på at gøre én gang i sit liv :-)

Annonce

Ok. Hvordan finder jeg ud af om det er muret med kalkmørtel?

Tak for tippet om rubi'en

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Hvis dine fuger er lige til at kradse ud med en Stanley er der ingen cement i og så er det ren kalk mørtel. Men de fleste har en lille smule cement i. Jo ældre jo mindre. Du kan også bruge Jura kalk i stedet for cement. Det giver en god fed fleksibel blanding. I stedet for en sæk kan du bruge et brædt der ligner det vist ovenfor til forveksling, men er lavet af brun filt. Ligger i murer afdeling på trælast.  Til at syre af, bruger mange vaskespand og skumgummi brædt som ved fliser. Påregn et vist forbrug af skumgummi brædder og lad være med at lade det ligge i syren natten over 


km
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis