Genveksanlæg i denne kulde

Jeg skifter gerne over på trin 1 i de kolde tider, men med så kolde temperaturer der er i disse dage, har jeg lyst til at slukke helt for det. Det er jo ret koldt luft der kommer ind og skal opvarmes.

Hvad viser jeres tal?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg har en funktion sat til der nedsætter indblæsningshastigheden når afkasttemperaturen er under 10 grader. Det kan give undertryk i huset. I skrivende stund kører indblæsningen på kun 12% og udsugningen på 30% som den er indstillet til.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Vi har et andet fabrikat varmegenindvindingsanlæg og dette affugter samtidig indblæsningsluften hvilket jeg antager Genvex også gør. Jeg vil advare mod at slukke anlægges hvis der er vand/fugt i afløbsrør/kar fordi disse så kan frostsprænge afhængig af placering.


Hundefar

Hvis der er undertryk i boligen, så er der en ubalance mellem indblæsning og udsugning. Da funktionen findes, tænker jeg ikke der er noget livsfarligt i det. Funktionsmæssigt vil det i teorien have betydning for fugtigheden, idet udskiftningen af luften ikke er optimal. Men hvor stor betydning det har kan jeg ikke sige noget om. Undertryk kan vist også få betydning for hvor støj, men om kilden til støjen kan opstå i aggregatet eller eller ved ventilerne ved jeg heller ikke.

Det er mine bedste bud.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
hundefar skrev den 26-02-2018 08:17:14

Vi har et andet fabrikat varmegenindvindingsanlæg og dette affugter samtidig indblæsningsluften hvilket jeg antager Genvex også gør. Jeg vil advare mod at slukke anlægges hvis der er vand/fugt i afløbsrør/kar fordi disse så kan frostsprænge afhængig af placering.

 Jeg kunne godt tænke mig at se dine tal, for at sammenligne lidt?  

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce

Hvis du tænder din emhætte eller suger på bad, så er der undertryk i boligen. Du suger luft ud og erstatningsluft kommer ind af revner, sprækker og nøglehuller. Det har ingen betydning for huset, helbred eller fugtforhold. da det er meget lille undertryk. 

Man kan faktisk måle det ved at have en farvet væske i et U bøjet glasrør. Den ene ende inde i huset og forbindelse til den anden ende uden for huset. Så vil der ske en forskydning  af de 2 vædsker overflader. Det er dog så lille at det ene ben i U røret bliver nødt til at ligge ned i en vinkel på f.eks. 9 grader. Så kommer der et større udsving.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

undertryk i et hus kan/vil øge mængden af radon som kommer op i huset fra undergrunden et svagt overtryk skal til for at forhindre/mindske radon i huset

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis