Lukke for vandet - hovedventil

Hej
Mit blandingsbatteri til bruseren er begyndt at dryppe. Mistænker spindelen i batteriet, men for at få den afmonteret skal vandet jo slukkes. Har prøvet at slukke vandet ved "hovedventilen", som vist på billedet med rød pil. Men vandet i vandhanen løber dog stadig selvom jeg har slukket begge disse drejeventiler. Pil markeret med blåt er vel der vandet kommer ind i huset, men er vel ok at slukke det sted markeret med rødt?

Eller vil vandet løbe 5-10min indtil alle vandrør er tømt for vand? Vil det give nogen problemer med undertryk, når man skal tænde for vandet igen?

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er ikke nok at lukke under vandvarmer. Så får du kun lukket for det varme vand, det kolde er forgrenet ud inden. Du skal lukke ved hoved stophanen og den sidder længere ude til højre. Den du umiddelbart peger på er den ene til fjernvarme. Oppe under vandvarme sidder der foruden den hane du peger på, i modsatte side en sikkerhedsventil med blå hætte. Umiddelbart under den sidder der også en hane den kan også bruges.  Så åbner du et sted for både varmt og koldt. Det stopper med at løbe i løbet af få sekunder. Er din hoved hane ikke helt tæt kan du bare lade en anden vandhane stå åbnet så generer trykket dig ikke. Efter at der har været lukket og lukket op igen vil du opleve at der sagtens kan have sat sig skidt i alle si i spidsen af vandhaner.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Ventilen ved din røde pil lukker vist bare for fjernvarmen til din varmeveksler, så du kun får koldt vand. Vil du lukke for "det varme vand", så er det på ventilen ved sikkerhedsventilen på det første rør på modsatte side af varmeveksleren.

Om ventilen ved din blå pil er hovedhanen fra vandværket kan jeg ikke se, men lukker du den og der ikke mere kommer vand, ja så er det den. Vandet skal ikke løbe 5-10 min efter der er lukket.

Sidder der ikke en vandmåler på din jordledning fra vandværket. Her sidder der normalt afspærringsventiler, og de vil lukke for alt vand - også det varme.


Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis