Ventilation: Er filter korrekt placeret?

Hejsa

Jeg har et gammelt ventilationsanlæg med varmegenvinding i et hus jeg overtog for et år siden. Var i dag på loftet for at skifte filter og undrede mig lidt om ikke det ene sad forkert? 

Oppe i venstre hjørne kommer varm udsugning fra huset, nederst til venstre kommer kold frisk luft. Oppe til højre er indblæsning og nederst til højre er udblæsning af gammel luft. 

Giver det mening at det ene filter sidder lige ved udblæsningen? Burde det ikke sidde nederst til venstre ved den kolde friske luft?

Og et bonus spørgsmål, oppe til højre sidder en drejeknap med grader på fra 6 til 24 grader, hvad indstiller den?

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jo du har ret det er den friske luft udefra der skal filtreres. Så du undgår for meget støv og blade. Ligeledes den anden så du undgår for meget skidt i krydsveksleren.

Så begge filtre bør sidde i venstre side.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Muligvis er der en termostat som slår anlægget delvist fra hvis indblæsning bliver for kold. Eller slukker den ene blæser om sommeren når det er varmt nok til du ikke behøver genvinding.

Prøv at skru på den og se hvad den gør.

Men husk original indstilling.


Elektronikteknikeren

Tak for svar begge to 

Jeg må hellere få flyttet filteret, med det samme... Det har nok siddet forkert i mange år!


@Gregeren - Tror du har ret i det styre indblæsningen. For at lagt mærke til indblæsningen stopper nu hvor det er så koldt udenfor. 

Den stod på 16grader og hvis jeg skruer den til 10grader starter motoren.

Giver vel også god mening, anlægget ikke indblæser 10 grader koldt luft, så bliver huset jo svært at holde varmt 

Ja. Det har muligvis også noget at gøre med at man ikke vil have kondens i veksleren som kan fryse til is.

Har du overhovedet kondensafløb i bunden af veksler?

Hvis du er heldig, kan du finde en modstrømsveksler kerne som passer i stedet for din krydsveksler kerne. Men der er nok ikke plads til det. Modstrømsvekslere er mere effektive.

Hvis du vil køre din nuværende veksler ved lavere temperaturer med både ind og udblæsbing, skal du have en varmeflade indstalleret et steds i rør føringen.

Er rør ellers isolerede?


Elektronikteknikeren

Ja, der er et kobberrør ud af veksleren. Ikke i bunden, men tænker det er afløb.

Tror bare jeg skal have en helt ny model installeret en gang, kigger på Danfoss da jeg også  har gulvvarme fra dem

Rør er isolerede, men kun med 50mm måtter. Så de kunne sikkert godt klare noget mere, tror det bliver ifm. efterisolering af loftet

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis