Murmaling - hvilken type ?

Hej forum.

Nok et spørgsmål der har været diskuteret før, men jeg forsøger alligevel at høre eksperternes råd.

Vi har købt et hus der er opført i 2015. 150m2 etplanshus. Det er vandskuret og har så vidt vides ikke fået nogen behandling derefter. Det er et meget tyndt lag puds der kun lige dækker murstenene. 

Jeg skal igang med en gang maling når det bliver lidt varmere.

Hvornår kan jeg starte projektet .?

Skal jeg først grundbehandle eller bare give 2 lag ?

Skal jeg bruge akrylmaling, silikonemaling eller olieemulsion maling ?

Hvilke andre råd har I på falderebet ?



Suzuki GS500 E - 1994
Opel Astra J (P10) 16 XER 1,6 5 dørs - 2013
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg ville bruge en cementbaseret murmaling. F.eks Simpexo eller Skalsem.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Silikat maling 


Selvgjort .. velgjort :D
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Tak for svar begge to.

@ev elmand. Har nu studeret et par klip med skalcem 100 youtube. Ganske informative.

Men i den ene siges der at man grunder med beto binder og vand i forhold 1:3.

I et andet klip foreslår de at beto binderen blandes i "det første lag" maling, så man blander 5 liter vand med 10 liter skalcem og 1 liter vand med beto-binder i. 

Hvad plejer du at gøre ?


Suzuki GS500 E - 1994
Opel Astra J (P10) 16 XER 1,6 5 dørs - 2013

Skalcem er netop silikatmaling, og jeg har kun brugt det indendørs. Men her har jeg sakset lidt fra vejledningen. 

Nymaling/farveskift Ved nymaling eller farveskift på mindre sugende underlag som puds, beton og vandskuring:
Grunding: Skalflex Facade-Silikatmaling og Skalflex Silikatgrunder blandes i forholdet 1:1.
Topstrøg: Skalflex Facade-Silikatmaling tilsættes 10-15% Skalflex Silikatgrunder.
Ved stærkt sugende underlag som Gasbeton og kalkholdig puds:
Forbehandling: Skalflex Silikatgrunder og vand blandes i forholdet 1:3.
Grunding: Skalflex Facade-Silikatmaling og Skalflex Silikatgrunder blandes i forholdet 1:1.
Topstrøg: Skalflex Facade-Silikatmaling tilsættes 10-15% Skalflex Silikatgrunder.

Så mon ikke du kan "nøjes med" at blande det i efter opskrift i begge lag. Et andet sted står der i øvrigt at det først må påføres når murværket er 2 år gammel og det overholder du jo tilsyneladende.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Skalcem 100 er cementbaseret, og ikke en silikatmaling. Skalflex producerer også en silikatmaling, så pas på ikke at forveksle produkterne.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også