Overgangskabel 400 -> 230 Volt CEE

Nu er dette måske ikke det helt rette sted at lægge dette indlæg, men jeg prøver nu alligevel da det virkede som det mest oplagte.

Jeg har flere gange oplevet at komme frem til sted hvor jeg havde brug for 230 Volt via et CEE indtag (alm. blåt 16 A), men hvor den eneste mulighed som var til stede var et 400 Volt CEE (som f.eks. anvendes på byggepladser) helt uden mulighed for 230 V.

Nu er mit spørgsmål så: Jeg har prøvet at kigge flere steder, men jeg har endnu ikke fundet et kabel med en rød 400 V. stikprop (hanstik) i den ene ende og et blåt 230 V. forlængerled (hunstik) i den anden ende. Kan man købe et sådant kabel nogen steder, eller skal man ud i noget hjemmelavet og er det i givet fald lovligt? Jeg er ikke uddannet som elektriker, men jeg har da lavet diverse kabler, skiftet udtag og kontakter i bolig og skiftet stik på forskellige kabler såsom forlængerkabler eller kabler på et apparat (men ikke hele kablet, da jeg helst ikke vil skille et apparat ad hvis det kan undgås) hvis det pågældende stik var gået i stykker. 

Principielt set kunne jeg vel godt købe de fornødne stik og passende kabel (min. 3 x 1,5 mm2 el. 3x2,5 mm2 gummi til udendørs,) og forbinde L1 til L1, N til N og PE til PE. Men igen, er det lovligt eller findes der en anden mulighed?


 

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er lovligt med de rette materialer. 1,5 mm2 tilledning - 16 A blå stikprop 

Forudsagt at det er 16 A stikkontakt du tilslutter i. 

N => N

PE => PE 

L => Til en af de andre. Det er lige meget om det er L1 L2 eller L3 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det var bare for at være på den sikre side. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik