Overgangskabel 400 -> 230 Volt CEE

Nu er dette måske ikke det helt rette sted at lægge dette indlæg, men jeg prøver nu alligevel da det virkede som det mest oplagte.

Jeg har flere gange oplevet at komme frem til sted hvor jeg havde brug for 230 Volt via et CEE indtag (alm. blåt 16 A), men hvor den eneste mulighed som var til stede var et 400 Volt CEE (som f.eks. anvendes på byggepladser) helt uden mulighed for 230 V.

Nu er mit spørgsmål så: Jeg har prøvet at kigge flere steder, men jeg har endnu ikke fundet et kabel med en rød 400 V. stikprop (hanstik) i den ene ende og et blåt 230 V. forlængerled (hunstik) i den anden ende. Kan man købe et sådant kabel nogen steder, eller skal man ud i noget hjemmelavet og er det i givet fald lovligt? Jeg er ikke uddannet som elektriker, men jeg har da lavet diverse kabler, skiftet udtag og kontakter i bolig og skiftet stik på forskellige kabler såsom forlængerkabler eller kabler på et apparat (men ikke hele kablet, da jeg helst ikke vil skille et apparat ad hvis det kan undgås) hvis det pågældende stik var gået i stykker. 

Principielt set kunne jeg vel godt købe de fornødne stik og passende kabel (min. 3 x 1,5 mm2 el. 3x2,5 mm2 gummi til udendørs,) og forbinde L1 til L1, N til N og PE til PE. Men igen, er det lovligt eller findes der en anden mulighed?


 

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er lovligt med de rette materialer. 1,5 mm2 tilledning - 16 A blå stikprop 

Forudsagt at det er 16 A stikkontakt du tilslutter i. 

N => N

PE => PE 

L => Til en af de andre. Det er lige meget om det er L1 L2 eller L3 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det var bare for at være på den sikre side. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg kan ikke se at der skulle være noget i vejen for selv at lave et overgangskabel fra 16 amp 3x400 V Ce til 16 amp 1x230 V Ce stik. Men brug nu 2,5 mm2 gummikabel. Forlængerledningen til din campingvogn skal jo også være med 2,5 mmgummikabel.

Der findes nogle overgangsstykker med både 16 amp hun og 230 V hun. Det er nogle store uhåndterlige "klumper" som bedst egner sig til en byggeplads eller et værksted. Mener at f.eks. onkel Haral forhandler.

Erik igen lidt hurtigere.


Søren O

Lige netop, hvad angår ledning/kabel. Hvad det angår har jeg altid lært at navnlig når det gælder ledning/kabel og sådan set også rør (selvom det måske ikke lige har relevans her), så hellere vælge en lidt højere størrelse/dimensionering bare for at være på den sikre side.


 

Det gælder nu ikke altid. Det kan nogen gange være umulig at bakse større ledninger ind i materiel end det er beregnet til. Og det er stadig 1,5 mm2 når vi taler om tilledning, hvis man ikke skal meget langt væk så der skal tænkes på spændingsfald. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Med hensyn til tilslutningskabel til campingvogn, så står der i stærkstrømsbekendtgørelsen at kablet skal være 25 m langt og bestå af 3 ledere på minimum 2,5 mm2. (Der står også farvekode og kabeltype angivet). Så giver det ingen mening at gå ned på 3x1,5 mmselv om det kan være lovligt at bruge til f.eks. en vaskemaskine.



Søren O

Jeg havde ikke camping med i mit hoved, men kan nu ved nærlæsning se at det er postet under denne kategori. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis