Nedtage vinduesplade.

Min papsøn har spurgt mig om følgende:
I deres hus har de melamin vinduesplader, som står til udskiftning, men det ser ud til at der er lavet inddækninger i krydsfiner rundt om vinduet efter at pladerne er sat i.
Det vanskeliggør at "lige" pille vinduespladen ud, uden at rive det hele ned.

Mine tanker gik på at skære med en multicutter et snit i krydsfineren, så vinduespladen kan trækkes ud. Da de ønsker nye vinduesplader i træ som er lidt tykkere (fra 13 til 20 mm) ville det måske kunne lade sig gøre.
Har i andre gode ideer til hvordan det kunne gribes an ?


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Almindelig vis så er vinduesplader lavet så oversiden er plan ind i noten i vinduet så større tykkelse skal være nedad. Pladen er sikkert limet i noten. Prøv om du kan se om der er stiftet en tynd dykker gennem karmtræet ned i pladen, det er almindeligt. Ofte er der også skråsømmet i kanten af lysningspladen ned i vinduespladen for at styre den.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Jeg har ikke været oppe og se dem endnu.
Jeg er klar over at den er "limet" i noten, men jeg tænker at den må være til at "rive" ud... Problemet ligger mere i at x-fineren står oven på pladen og dermed er med til at holde den på plads.
I følge sønnen så ligger pladen "løst" for han kan godt løfte den lidt (på midten), men at siderne binder den fast...
jeg ved godt det rigtige ville være at brække inddækningen af, og så lave en ny.. men jeg ville jo gerne spare ham for det ekstra arbejde, hvis der lige var en løsning jeg ikke havde tænkt på.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Det skulle nok være muligt at få den ud uden at ødelægge xfineren. sansynligvis sidder den bare i spænd og styret med et skråsøm. Prøv at spænde en klods fast ovenpå pladen i hver side (ende), med en skruetvinge og slå udad på klodsen så får man en ide om hvor den er sømmet. Er der ikke plads til en tvinge så skru den (klodsen) ned i pladen den skal jo alligevel kasseres.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Lad det tage skade der skal væk. Så sav et stort stykke ud af pladen midt på. Når det er mindre stykker kan de bedre pilles ud uden at resten tager skade. Som skrevet ovenfor skal forøgelsen af tykkelse gå nedad, for at det kommer til at passe i noten i vinduet. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg tror ikke at tykkelsen på pladen (den nye) er et problem, for der ligger vist nogle klodser under pladen, så det indikere at der er plads at gi' af, i forhold til noten.
Jeg tænkte også på at skrue et par klodser fast på pladen (den skal jo skrottes) og så prøve at banke den fri. Men der er jo bare ikke alverden af plads at få sving i en hammer på uden at baldre vinduet  

Jeg skal først op til ham i næste weekend, og så får jeg syn for sagen.
Tak for hjælpen.  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Annonce

  Det er da tilladt at åbne vinduet og støde udefra med et rør f.eks.   Ja ja de børn til er til vedvarende glæde, de skal nok holde os i gang. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Ja, de stopper ikke med at "lige komme med et spørgsmål" der så i praksis betyder:
Kom lige og lav dette for mig...
Nå, på den anden side så er det jo rart at jeg har en computernørd jeg kan få til at fixe ting når "hakkebrættet" ikke vil som jeg vil   
 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis