Isolering i kældergulv

Kære alle,

Jeg overvejer nedenstående projekt og kunne godt tænke mig at høre, hvad I tænker.

Jeg skal have etableret opvamning i min kælder på 85 kvm. Huset er fra 1932 og har omfangsdræn og udvendig isolering.

Min murer forslår, at det gamle betondæk brækkes op (gør jeg selv) og at der lægges en 10 mm Aluthermo dug som isolering. Dugen tapes sammen og monteres ind på soklen, så det også får funktion af damp- og radonsikring. Herefter gitternet, varmeslanger og nyt betondæk.

Årsagen til denne løsningsmodel er, at jeg ikke vil eller kan ofre pengene til at få fundamentet understøbt. Så det bliver enten denne løsning eller radiatorer.

Hvad tænker I om det? Bliver det for dyrt i opvarmning? Min murer mener ikke, at det vil blive en voldsom ekstraregning årligt. Han mener i hvert fald ikke, at understøtning af fundamentet vil være rentabelt. 

Bh Thomas


Thomas
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Skrev du korrekt med 10mm? 

Ved du hvor dybt fundamentet går ned?

Uden gulvisolering ville jeg holde mig til radiatorer.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Aluthermo virker slet ikke i den beskrevne applikation. Bølgepap af samme tykkelse isolerer lige så godt.

Hvis du skal igennem alt det bøvl med at bryde betonen op, skal du lægge rigtig isolering.

Men hvorfor ikke bare beholde det nuværende dæk, og lægge et system med isolerende gulvplader med varmeslanger på det nuværende dæk?


Elektronikteknikeren

Jeg vil formode det er fordi at han ikke vil ændre på lofthøjden, da det er i kælder og lofthøjden formentligt i forvejen er i den lave ende.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Vi overvejede faktisk roth gulvvarme, men problemet er, at det nuværende betondæk er så vind og skæv, at der skal nivelleres rigtig meget. Det ville jeg have murer til samt at lægge selve rothpladerne, da jeg ikke har prøvet det før. Det var i den sammenhæng, at mureren forslog, at gulvet i stedet blev brækket op. Mere arbejde til mig, men billigere i håndværkerregninger mente han. Både hvad murer og VVS angik. Og i forlængelse af det foreslog han så klassisk gulvvarme med aluthermo. Og der er jo ikke mindre isolering i det end i Roth Compact..

Men jeg er også selv lidt i tvivl. Også fordi jeg læser nogle ret kritiske ting om Aluthermos isoleringsevne. Jeg ved ikke hvor dybt fundamentet går, det skal selvfølgelig tjekkes, og hvis der er noget at tage af, så graver vi selvfølgelig ud. Måske vi kan være heldige at kunne lægge 50-100 mm flamingo under Aluthermo-dugen. Mureren gættede dog på, at der ikke er meget at tage af, da huset som sagt er fra 1932. 

Et spørgsmål mere. Lad os antage at fundamentet kun stikker få centimeter under betondækket. Kunne man så grave en “sø” midt på gulvene. Altså f.eks. 50 cm væk fra væggene og så lægge flamingo i søen og Aluthermo ovenpå? Giver det overhoved mening sådan rent isoleringsmæssigt, da flamingoen så ikke kommer helt ud til fundamentet?

Bh Thomas




Thomas

Man kan godt grave dybere lidt længere inde. Det kan du snakke med mureren om.

Men i skal helt væk fra tanken om aluthermo. For hver millimeter du kan få ved at droppe aluthermo kan du bruge på polystyren. Det får du meget mere ud af.

Så hellere en almindelig fugtspærre folie, og så meget EPS du kan få plads til.


Elektronikteknikeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis