Røgsuger - erfaringer?

Hej,

Er der nogle herinde der har erfaringer med en såkaldt "røgsuger", som monteres på skorstenen? (Som denne fx https://www.pejseringen.dk/shop/product/draftbooster-db7-black )

Jeg fyrer kun med træbriketter. Optændingen i brændeovnen går sådan set fint nok, hvis bare der bruges godt med revet avispapir og tændvæske. Når jeg efterfølgende skal lægge mere brænde i ovnen, oplever jeg at asken hvirvler op og ud i stuen. Efterfølgende stinker hele huset af røg, og det går trægt med at få fyret op i det ilagte brænde. 

Jeg har lige prøvet mine svigerforældres brændeovn - og selv efter der kun er få gløder tilbage, går det let som en leg, når der skal fyres på igen. Og uden røglugt i hele huset. Deres skorsten er ret høj. 


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Wezio

Har ikke erfaring, men et par ideer

Har du prøvet med brænde - hvirvlet det også? (Dvs er hvirvleriet pga briketter som jeg synes fnuldrer lidt)

Hvor høj er din skorsten - er den over tagryggen sådan at der er godt træk?

Og hvad er lysåbningen i skorstenen - gl-daws 15x15 eller har du eks isokern?

Vh, Silas

Silas skrev den 24-02-2018 22:46:26

Hej Wezio

Har ikke erfaring, men et par ideer

Har du prøvet med brænde - hvirvlet det også? (Dvs er hvirvleriet pga briketter som jeg synes fnuldrer lidt)

Hvor høj er din skorsten - er den over tagryggen sådan at der er godt træk?

Og hvad er lysåbningen i skorstenen - gl-daws 15x15 eller har du eks isokern?

Vh, Silas

 Hej Silas,

Vi har kun boet her i et halvt års tid, så jeg har endnu ikke prøvet med traditionelt brænde. Brændeovnen installerede jeg i november sidste år (Aduro 9). Jeg mener at have set en byggetilladelse på skorstenen fra starten af 1980'erne. Skorsten er muret op og går over tagrygningen. Jeg ved desværre ikke anden om den. 

I vores tidligere hus havde vi en Lotus brændeovn, og også problemer med trækket i skorstenen. Her var skorstenen helt klart for kort!


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Pst: Kunne det ikke tænkes at dit hus er for tæt så der dannes undertryk når ovnen køre ?

Prøv og åben et vindue på klem i nærheden af ovnen og se om du stadig får røg i stowen.    


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Det lyder lidt som svigerfars problem. Her kom isokern i og det løste problemet og gav betydeligt bedre træk.

Som sagt ingen erfaring med en suger, men ville nok selv hælde til isokern løsningen da den er passiv og uden mekanik der skal serviceres og kan gå i stykker.

Har du rådført dig med skorstensfejeren? Hvis det er en god en af slagsen kommer han nok med et par gode råd

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis