Beregning på HEB-bjælke til carport

Jeg er ved at designe en carport, hvor jeg helst vil undgå at have mere end 4 stolper til at holde tagkonstruktionen. Jeg regner lige nu på en størrelse af 7 gange 7 meter. Tagkonstruktionen bliver polypropylenplader eller pap med en lav hældning (5 grader). 

Jeg har prøvet at tegne idéen, som er et relativt simpelt, kvadratisk design:

Hvor stor en HEB-bjælke skal der til som overligger, for at kunne bære en sådan konstruktion forsvarligt? Og kan der laves en samling midt på bjælkerne af hensyn til transportlængden? Er HEB 180 tilstrækkeligt?

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Uden at kunne beregne noget så tror jeg helt sikkert at der skal være en stolpe under begge ender på denne HEB bjælke. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hvad har du tænkt dig med de andre "bjælker" ?

En kæde er ikke stærkere end det svageste led!

Det giver ikke mening at jeg beregner "HEB bjælken", hvis det andet bliver lavet i "tændstikker" eller tilsvarende. Bjørnetjenester giver jeg mig ikke i kast med.

For at komme videre kræver det en meget mere udførlig beskrivelse, herunder højder og afstand til evt. skel.

Jeg har tænkt kvadratiske profilrør i 180 mm af 4 mm godstykkelse til stolper, højden af dem bliver 2,3 m. og de skal dermed holde de fire længder af HEB 180 bjælker. 

Mht. tagkonstruktionen tænker jeg 50*50 mm profilrør opsat i en spærkonstruktion, som samles på en bjælke der går på tværs af hele konstruktionen (synlig på tegningen), men idet jeg er usikker på hvor stor HEB-bjælke der er nødvendig til den generelle konstruktion, har jeg ikke dimensioneret færdig.

Skel er 1,5 m. fra. Regnvand holdes på egen grund, der er ingen vinduer mod skel eller yderligere skærpelser i lokalplan. 

Er der flere data der er nødvendige er du mere end velkommen til at rykke mig. Kan godt være jeg er dygtig med en svejser, men det plejer også at være på emner hvor det er nemt at lave en overdimensionering

Spændende emne. 

Utrolig venligt hvis GSH vil beregne for dig kvit og frit, thumbs up. 

Jeg har selv lige bygget carport i stål med spænd over 6m. 

Overvej en ekstra gang mht poly pladerne. Mine drypper som en anden regnbyge når temperaturen skifter fra varm til kold. Ikke det man ønsker under et halvtag. 

Er ikke helt med på din spær konstruktion, kan du skitserer den lidt mere.

Bemærk højden fra skel, hedder 2,5 meter inder fra skil, er max højde 2,5 m. Med mindre man er på god fod med naboen, som vil tillade en dispensation for yderlig højde.

Hvordan vil du fastgøre 180 mm profilrørene i jorden?

Skal siderne være open, og evt. hvilke ikke?

Til hvilken side har du skel?

Annonce

Ud fra en  grov overslagsberegning ville jeg gå op i HEB 220 eller IPE 300.

Fordelen med IPE300, i forhold til HEB220 er ca 200 kg mindre jern pr. 7 meter.

Ved kun brug af HEB180 er risikoen, forholdsvis stor nedbøjning, ved våd snelast på den store tagflade. Hvis taget har meget lidt hældning risikerer du en "sø" på taget, ved meget sne.

Hvor mange kg sne beregner du per m2, GSH? 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis