Varmeveksler på fjernvarme giver inde varme i vandhane

Jeg har et hus med fjernvarme som jeg er meget glad for.

Min varme veksler er en Termix 20 som lige pluselig ikke kan lever var vand til min vandhane.

Dvs. der er varm van til et hurtig bad på 2 min og vandet bliver kold/lunken.

Hvad kan jeg gøre ???Jeg har en stor danfoss ventil på retur jeg har prøvet at skrue helt op uden hjælp.

Kan jeg renge vekslenen med edditsyre ??

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvor gammel er din fjernvarmeunit? Er problemet pludselig opstået, eller er det langsomt blevet værre?


Søren O

Hvor gammel er din fjernvarmeunit? Alderen på fjernvarmemåleren (den der betales efter) er i denne problematik urelevant.

Har du cirkulation på dit varme brugsvand? (Skal vandet normalt løbe lidt før der er varm vand i hanen?)

Varmer dine radiatorer som de skal, eller kniber det også med varmen her. Hvis det kniber med varmen kunne det tyde på at der er et snavsfilter der er delvis stoppet.


Søren O

Varme i huset fejler ikke noget...Min genveksel anlæg er 20 år.

Jeg kan mærke på min varm brugsvand i genvekselsen bliver kold med det samme jeg bruger af den og der samme gør retur vand fra genveksleren til fjernvarmen.

Mkin snavs filter er renset og var meget rent inden

Når det er noget pludseligt tyder det ikke umiddelbart på kalk i veksleren, selvom alderen kunne indikere noget andet. Får du lyst kunne en tur med eddikesyre på brugsvandssiden i veksleren nok gøre gavn.

Jeg ville nok starte med Danfoss ventilen (den med kappilærrøret). Der kan købes ny føler med trykbælg, men det er nok ca. kr. 1200,-. Er det defekt, så skal det selvfølgelig skiftes. Inde i ventilen sidder der et "stempel" som kører op og ned afhængig af om "der kaldes på varme" eller omvendt. Dette stempel kører i nogle "plastbøsninger" som godt kan blive "træge". Start med at lukke for dit fjernvarmevand, og tag trykket af - du behøver ikke tappe alt vand af. Måske du kan nøjes med at lukke for ventilerne under unitten, det er blot vigtigt at Danfoss ventilen bliver "trykløs". Så løsner du fjederen (skruer ned for varmen på ventilen), og skruer hele toppen af ned de 4 skruer i ventilhuset. Derunder sidder en stålplade smændt fast med 4 torx skruer - vist nok størrelse 25. Den plade skruer du også af. På pladen sidder plastbøsningen til stemlet. Rengør bøsningen indvendigt med en klud. "Stemplet" som kører i bøsningen + o-ringen rengøres også. Derefter smøres med lidt syrefri olie, og du kan samle denne side af ventilen. Gentag processen på modsatte side af ventilen ved trykbælgen. Til slut åbnes igen for fjernvarmevandet og ventilen justeres op i temperatur. Det lyder måske lidt uoverkommeligt, men en lille times tid gør meget ved det, og så er det gratis. God fornøjelse.



Søren O
Annonce

Jeg går ud fra det er den side hvor føler huset sidder jeg skal pille af ?? ( ikke siden med håndtaget) ??

Jeg går ud fra hvis jeg piller følehuset af vil ventilen kører på fuld åben ?

Allan

Er den med ravi eller avtb ventil?

Hvis du piller trykbælgen af, ja så lukker ventilen helt op, hvis friktionen mellem bøsningerne og "stemplet" ikke stritter for meget imod. (Føleren sidder i røret fra afgang varmeveksler).

Hvis du vil rense og smøre "stemplet" og bøsningerne skal du gøre det på begge sider af ventilen, så også siden med "håndtaget". 


Søren O

Det er en avtb ventil.

Skal man ikke skrue håndtaget helt ud inden jeg skruer den af ??

Kan det stadig være den ventil selvom jeg har prøvet at skrue den helt af og lade fjernvarmen direkte ud af  varmeveksleren og stadig ikke nok varm brugsvand ??

Jo, du skal skrue helt ned for varmen (aflaste fjederen) inden du skruer reguleringsdelen af.

Jeg kan umuligt sige om fejlen ligger i ventilen, men min erfaring siger at en så gammel ventil sikkert trænger til rensning og smøring. Ventilen skal køre ret konstant i temperaturen, ellers er der noget galt.



Søren O
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis