Bøje monterede radiatorrør

Jeg har vendt en dør om, og nu sidder termostaten i vejen, så jeg ikke kan lukke døren.

 Det havde jeg ikke lige set komme... Den skal flyttes 12-14 mm eller der skal en tyndere termostat på (og sådan en kan jeg ikke finde). 

Jeg ved ikke meget om, hvordan jeg bukke rør. Nogen, der har en ide til hvordan jeg kan gå til opgaven?

17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

.Det er ikke så let en opgave. Røret skal først bøjes "forkert vej" på det øverste stykke og så derefter rigtige vej nederst. Men det gør at den måske ikke kan nå op til gevind idet den skal gå en lille omvej.

Men rækkefølgen er som her.

Vandet lukkes af anlægget (ved fjernvarme lukkes både frem og retur )  radiator og termostat afmonteres. 

Så kan du sætte et større rør ca. 50 mm ned over dit rør og bøje den øverste del lidt den forkerte vej, så den stikker ud imod døren. Dernæst sætter du dig på / med numsem imod modsatte dørkarm og skubber på røret med foden, så bukkes den i den rigtige retning med knækket helt ved gulvet. Så vil den være ført et stykke over, og øverste 30-40 mm stadig lodret. . 

Hvis du måler rørets højde før og efter kan du se om det er langt nok. 

Men så skal røret også bøjes i den anden ende, efter samme princip. 

Radiator hænges på igen og måske skal den sænkes lidt i sin bæring. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Du kan ikke bøje røret, så ændre du jo vinklen, i forhold til radiatoren.

Så sæt en tyndere termostat på, hvis det er muligt.

Eller ville det være bedre hvis termostaten pegede ind i rummet? fås både i højre og venstre udgave,


Vi prøver igen, i morgen --

Nu er det ikke min spidskompetence, men kunne man ikke erstatte returventilen, som jeg mener det er, med en termostatventil øverst i den anden ende af radiatoren?

Du har da helt ret Ole. Returventiler er jo i forvejen på vej ud. I tilgift kommer den nye termostat til at virke som en termostat til regulering af rumtemperaturen, og ikke blot til at bestemme returtemperaturen.


Søren O

Det kunne godt være en løsning at skifte til en thermostat i stedet. Den styrer også gulvvarmen, som får fjernvarmevandet efter radioatoren. Jeg tænker ikke at der kan være problemer i det i sammenhæng med skiftet til thermostat...

Så er det ned og måle om der er plads til en thermostat i den anden side

Annonce

Prøv at undersøge om du kan få en termostat, der passer på den nuværende ventil. Termostaten ved jo ikke, at den sidder på returen, men vil så komme til at virke som en rumtermostat.


fase
S. Fabrin skrev den 23-02-2018 09:07:12

Prøv at undersøge om du kan få en termostat, der passer på den nuværende ventil. Termostaten ved jo ikke, at den sidder på returen, men vil så komme til at virke som en rumtermostat.

 Det vil aldrig blive godt!

Men ville sætte en fremløbsventil på, og så sætte en Union på istedet for den der sidder på retur.

Men undersøg lige om du har en trykdifferensføler i dit anlæg - hvertfald på fjernvarmeanlæg skal den være der for at det virker ordentlig..

Jeg har skiftet min returventil ud med en fremløbsventil, som sidder på returen, og det virker, selvom det ikke burde virke i teorien. Termostaten skal jo bare regulere gennemstrømningen i radiatoren som funktion af temperaturen. Jeg burde selvfølgelig have skrevet at returventilen  skulle udskiftes med en fremløbsventil.

Jeg kan ingen steder i spørgerens indlæg se, at det drejer sig om fjernvarme.


fase
S. Fabrin skrev den 23-02-2018 10:02:30

Jeg kan ingen steder i spørgerens indlæg se, at det drejer sig om fjernvarme.

 Skriver i er indlæg at fjernvarmevandet løber igennem - så tænker det er fjernvarme.

Men løser jo stadigvæk ikke problemer ved og sætte en anden ventil/termostat - for tænker ikke byggemålene ikke ændre sig så meget så der er plads nok til døren. 😊

Hvis der er plads til at flytte radiatoren 5-10 cm til højre ville en simpel løsning vel være at erstatte ventilen med en simpel muffe/nippel vinkel, som der så sættes en ligeud ventil på?


Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis