Gulvvarmeslanger i væg i stedet for håndklædetørrer

Hej,

Jeg er ved at renovere mit meget lille badeværelse, og konen vil stadig gerne have badekar, så jeg har meget lidt plads at gøre med.

Der skal være gulvvarme med returventil i rummet, via. direkte tilkoblet fjernvarme (jeg har ikke egen pumpe og veksler).

Da jeg har meget lidt plads til en håndklædetørrer, og fjerner den radiator der er i rummet nu er jeg blevet forelagt mulighed for at lade fjernvarmerørene trække med op af vægen i en sløjfe og tilbage med ned - det lyder for mig som en god idé, men da jeg havde besøg af en VVS'er sagde han at han ikke mente det var en god idé pga. manglende mulighed for udluftning - han mente der kunne samle sig luft.

Men i et lukket system med direkte fjernvarme, hvor der er højt tryk på, hvordan vil der så nogensinde kunnet samle sig luft?

Har VVS'eren ret, og i fald han ikke har, er der andre ulemper ved den løsning?

På forhånd tak,

Brian Binnerup

(Nedenfor er et billede af mit meget lille badeværelse som det kommer til at se ud - jeg har ca. 35 cm. imellem badekar og et skabsmøbel)


4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Selvfølgelig vil luft altid samle sig på det højeste sted, men har da lavet gulvvarme flere steder, hvor shunten sad i kælderen, så ikke umuligt.

Hos både min ene søn og en datter er der det system. Den lokale VVS mand bruger det meget. Det ene sted er det direkte fjernvarme, det andet sted er det eget gasfyr. Og hos mig selv har jeg en 1/2 mur i køkkenet hvor gulvvarme sløjfen i køkkenalrum går op med 3 "hårnåle". Direkte fjernvarme

( Det æ guer å sej dæ en kold vinterdaw 

Ved direkte fjernvarme er det meget let at få luften presset igennem. Der er så stor tryk på så det er bare at åbne aftapningshane og så kun have gennemstrømning i den ene slange. Hos min datter kan der være behov for første gang det sættes igang at presse vand igennem ved at montere haveslangen på gulvvarmekredsen så det på samme måde  kun strømmer igennem den ene kreds. Der har senere været tappet vand af systemet for at flytte en radiator og det gav ikke luft ind i gulvvarmen/håndklædetørrer.

Men du skal naturligvis have det sammen med gulvvarme så det er styret af rumtermostat/returtermostat.  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hvis du skal lufte en sådan kreds ud, så kræver det noget flow. At der er "højt" tryk på fjernvarmen hjælper ikke hvis der ikke også er et stort differenstryk. Normalt prøver man at begrænse differenstrykket for at undgå ventilstøj og få en bedre regulering.

Hvis du kan komme til at lave din rørføring så du kan komme til at lufte ud med en relativ stor ventil, så skal det nok gå.

Igen var Erik hurtigst.


Søren O

Det er netop flow og tryk man får når man lukker retur, åbner aftapning og åbner fremløb. (eller for den sags skyld omvendt) Det gælder naturligvis kun ved opstart. Min har været igang siden ca. 1990 og der er ingen problemer. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis