Defekt lys i kummefryser

Vi har en Hoover kummefryser hvor det indvendige lys er defekt. Har skiftet pæren, men hjalp ikke, og pærer virker.

Hvordan virker afbryderen som skal tænde og slukke lyset? På bagsiden ved siden af det ene hængsel kommer ledningen i lågen ud, og går ind i en box ca. 3x3 cm og 12-15 cm "høj". Hvad er der galt?


Søren O
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Afbryderen virker på den måde, at den afbryder, når den bliver påvirket. På med instrumentet og mål om, der kommer 230V til afbryderen og fatningen. Og bliver spændingen afbrudt, når afbryderen bliver påvirket.


fase

Boksen bag på fryseren er blot til at skjule en samling på ledningen som går ind i låget på fryseren. Men hvor sidder afbryderen? Er det en form for "vippeafbryder" (som på en dykpumpe) der er indbygget i låget eller i fatningen?


Søren O

Har lige skilt fatningen ad. Der ligger en jernkugle som skal sørge for at danne forbindelse når låget på fryseren står åben. Det skal nok lige have en gang afrensning med kontaktrens, men det bliver først sidst på dagen.


Søren O

Det var lidt smart. Jeg tænkte på kviksølvafbryder, men det er nok ikke ok. Det med kuglen kan man faktisk også se fungere inde i en svømmeafbryder til grundfoss grundvandspumpe.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det er nu noget "billigt skrammel" der er lavet. Det var ikke nok med afrensning, jeg måtte også justere metalstykkerne som kuglen skulle "kortslutte", men nu virker det.

En kviksølvafbryder er vist nok være noget af det mest driftsikre der findes, men af hensyn til miljøet, så er det yt. Jeg har dog et par stykker fra P. Mortensen i Herning beregnet som svømmerafbrydere til kloakpumpe. De har aldrig været brugt, men der er ingen forbindelse igennem kviksølvet. Kan kviksølv ætse metalpolerne?


Søren O
Annonce

Hvordan har du målt gennemgang i kviksølvafbryderen. Prøv at sætte noget belastning på, og se om der så ikke er gennemgang. Belastningen kan være en pære.


fase

Hej Fabrin

Jeg har målt modstanden med et "billigt" multimeter, men jeg har åbenbart ikke gjort det ordentligt, for da jeg fik tilsluttet et dobbelt industriarmatur, så virkede begge afbrydere. Du har lige reddet min dag. 

Så må jeg igang med at lave en 24 V styring til mit regnvandsanlæg (400 V Grundfos pumpe).


Søren O

  Da firmaet P-Mortensen i Herning havde ajle- og gylle - beholdere / pumper som deres hovedprodukt blev de ikke kaldt andet her på egnen end "pes Mortensen"


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Ja jeg har i min læretid repareret adskillige af deres ajlepumper. Det var nu noget simpelt mekanik, men det virkede, og firmaet havde et godt ry. 

Jeg har for noget tid været inde og "google". Kunne se at firmaet var opkøbt for en del år siden, men mener at det er lukket for ca. 10 år siden. Ja mine afbrydere må være ret gamle, men virker heldigvis.


Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis