Varmeveksler til oliefyr?

Kort og godt: Findes der varmevekslere til oliefyr?


Jeg har naturligvis kigget grundigt på vor kære ven google, men jeg synes det er forvirrende læsning; der findes “fjernvarmevekslere” og så findes der “varmevekslere”.


Med venlig hilsen

 

Lars F.

22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

En fjernvarmeveksler er den der skal bruges når du har indirekte fjernvarme. Du har selv din varmeinstallation med 40-50 liter vand i, stort set som med olie eller gasfyr. Ved direkte fjernvarme hvor du har flere millioner liter, der kan strømme ud hvis uheldet er ude. 

 Så fjernvarmeveksler er det apparat der via fjernvarmevandet varmer din radiatorvand op. Vandet der strømmer i det system er sort og beskidt.

Varmeveklser bruges til at varme din brugsvand op. men fjernvarme vandet. Den har så det rene vand på den ene side af rørene. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak for svaret 👍.


Jeg må nok nok lige prøve at omformulere mit spørgsmål lidt:


 Jeg er, som udgangspunkt, med på at en varmeveksler er beregnet til fjernvarme, men jeg har set at andre også søger en enhed der laver varmt vand samtidig med man bruger det. Måske er “varmeveksler” det forkerte ord at bruge?

Men, som sagt, en enhed der laver det varme vand efterhånden som man bruger det, fordi vi står og skal skifte varmtvandsbeholderen, og generelt har været utilfredse med denne det vi, til tider, får den tømt alt for hurtigt.


Så, findes der en enhed der kan producere det varme vand samtidig med vi bruger det?


Med venlig hilsen

 

Lars F.

Det er jo det som en varmeveksler gør. Altså den jeg beskriver til sidst. Men jeg er usikker på om det dur til oliefyr, da der skal være meget kapacitet i den, for at få varmet vandet op så hurtig som i bruger det. (fjernvarmen har jo stor kapacitet ) 

Har du oilefyr med varmtvandsprioritering så plejer systemet med varmtvandsbeholder at fungere fint. (Dit problem er jo en gang imellem en fordel, f.eks. med teen-age børn)   

Men lad lige spørgsmålet hænge lidt på tråden, så er der måske et klogt hovede der melder ind i aften.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hedder sådan een ikke en "gennemstrømningsvandvarmer"?


Venlig hilsen
Knud

Gennemstrømningsvandvarmer findes også til fjernvarme og må kunne kobles på et oliefyr. Men det kræver en stor kapacitet, som der er i fjernvarme.


fase

Varmeveksleren er ligeglad med om den får varmen fra et oliefyr eller fra fjernvarme. Du kan købe en færdig unit kun til varmvandsproduktion, komplet med reguleringsventil. Prøv f.eks. at søge på Danfoss Redan. 

Ulempen med en varmeveksler tilsluttet kedel er at den kræver stor varmekapacitet. Mener at en fjernvarmeinstallation til een boligenhed skal dimensioneres til et forbrug på 36 kw alene til varmt vand, så det kræver noget af din kedel.


Søren O

Nemlig. En varme veksler er en varmeveksler. Uanset energikilden. Du kan købe en helt almindelig løs pladeveksler.

Men fyret skal som sagt have en hulens høj effekt for at producere varm brugsvand "on the fly".

I det tilfælde en pladeveksler kobles som brugsvandsvarmer, kan den også kaldes for gennemstrømningsvandvarmer.

Det er blot et navn som dækker over at vandet bliver varmet i det øjeblik det bliver brugt, uanset varmekilde.

Start med at finde fyrets effekt, det skal gerne stå på mærkepladen. Og ellers i manualen.


Elektronikteknikeren

Tak for alle de fine indlæg/svar.


Jeg kan forstå der skal endda noget power til, noget som nærmest kun fjernvarme kan byde på, dog tænker jeg om ikke der findes noget elektrisk “varmeveksler” til badevandet? Og så bare lade fyret stå for varmen i radiatorerne?


Med venlig hilsen

 

Lars F.

Glem en elektrisk gennemstrømningsvandvarmer. Metrotherm.dk har en model på "kun" 16 kw. Den skal tilkobles 3x400 V og forsikres med 3x35 Amp.

Jeg forstår ikke hvorfor du ikke vil have en almindelig varmtvandsbeholder. De fåes da i både 160 og 210 l udgave. Hvis du gerne vil slukke fyret om sommeren vælger du blot en combibeholder, så du også kan "køre" på el.



Søren O
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis