Træ-brænde el. Briketter

Hej LDS’ere :) 

Sagen er den, at hvis jeg forsat skal bruges  kløvet træ i brændeovnen, bliver jeg simpelhen nødt til at bygge mig et brændeskur. 

Alternativt er der briketter, i et hav af forskellige varianter. Dem kan jeg nemlig have i mit hobbyrum.

Hvad bruger folk? 

PFT :) 


Hej LDS’ere :)  Sagen er den, at hvis jeg forsat... Vis hele indlægget
34 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hej alle,

Tak for alle jeres inputs.

Næste fyringssæson, vil jeg prøve mig med en palle briketter, og så må vi se hvordan det kommer til at gå.

Mvh

Jeg ved ikke lige hvor stabil priserne på briketter er fremover. Der er efterhånden så stort forbrug at det er ved at knibe med leveringen, og så er det jo udbud og efterspørgsel. Jeg vil råde til ikke at låse sig fast på en bestemt brændselstype.


Søren O
Søren O skrev den 07-03-2018 06:35:57

Jeg ved ikke lige hvor stabil priserne på briketter er fremover. Der er efterhånden så stort forbrug at det er ved at knibe med leveringen, og så er det jo udbud og efterspørgsel. Jeg vil råde til ikke at låse sig fast på en bestemt brændselstype.

 Man køber selvfølgelig ikke briketter hvis hvis prisen lige pludselig er højere end på almindeligt træ, det bedste er at købe ind om sommeren, de starter typisk med tilbud i juli/august måned, også er det bare at købe til hele vinteren, det er meget normalt der er gode tilbud i slutningen af milde vintre, og ingen tilbud i slutningen af de hårde vintre, men sådan er det jo..

Med briketter er det vigtig man har et overdækket og lidt skærmet sted at opbevare dem, mange af poserne er ikke tætte så der kan komme vand ind, og få briketterne til at svulme, det kan bære noget være rod. så der må helt ikke ligge sne eller vand på, og det må ikke kunne regne på dem..

Man skal osse huske at den effektive brændværdi i træbriketter er noget højere end i fyringsklart skovbrænde, da vandindholdet betyder en del.

Træbriketter (6% vand) 4250 Kcal/kg - 17,8 Mj/kg - 4,9 kWh/kg.

Skovbrænde (20% vand) 3485 Kcal/kg - 14,6 MJ/kg - 4,0 KWh/kg.

Ps. Man kunne jo osse overveje om ens brændeovn er egnet til at fyre med træpiller i. 

Træpiller er jo væsentligt dyrere end briketter. Så det giver ingen mening.  Jo med en træpiller ovn men så er vi ude i en større udskrivning. 

Der ses da sommerpriser på 1,30 kr/kg på træpiller.   

Prøv at google pelletskorg på youtube. 

Pilleovne er nu ikke så ret meget dyrere end gode brændeovne (jeg har set dem til under 7.000 kr) https://varmekilder.dk/pillebraendeovn-test/

https://testmagasinet.dk/bolig/pillebraendeovn-test.html#Pilleovn%20Camilla%20Langaa%20-%20beige%20tr%C3%A6pilleovn

hvor mange briketter bruger i om dagen fra kl 8-23 

her fra den 21 november 2018og til idag 13/1 2019 har vi brugt 388 briketter  dvs 32 pakker grundvarmen er på 18" (fjernvarme) er det ikke ok forbrug indtil videre, det giver 7 briketter om dagen

hele forbruget bliver registreret i regneark hvor brikett forbruget kan følges og tæller pakker automatisk udfra hvor mange der bliver brugt.

Det mest effektive kWh/kr er alm. brænde. Det kan være op til 2 x billigere end træbriketter

De sidste mange år har jeg købt kløve træ i 30 cm som "løst leveret" - som betyder at der bliver aflæsset 5 skovRM af oppe i indkørslen - så kører jeg 20 trillebører over i skuret. Det giver 3½ m3 efter stabling.

Hvis det var et tårn skulle jeg først skille tårnet ad og så transportere det - og så koster brændetårne mere per kWh.

Se evt. på Egekær brænde.

Frank Chr. skrev den 07-03-2018 10:21:01

Der ses da sommerpriser på 1,30 kr/kg på træpiller.   

Prøv at google pelletskorg på youtube. 

Pilleovne er nu ikke så ret meget dyrere end gode brændeovne (jeg har set dem til under 7.000 kr) https://varmekilder.dk/pillebraendeovn-test/

https://testmagasinet.dk/bolig/pill...A6pilleovn

 Godt nok et gammelt indlæg men har ført set det nu. Hvor får man træpiller til 1,30 kr pr kg? 

Jeg har læst meget om træpillefyr og træpille ovne, fordi jeg selv har overvejet begge, fyret har jeg droppet i 2014 da jeg fik nyt gasfyr, træpille ovnen har jeg tænkt over flere gange, især hybrid ovnen aduro h2, men hver gang tænker jeg over at træpiller i "ordenlig kvalitet" koster langt mere end træ og briketter..

Så er de 1,30kr pr kg træpiller, et kendt mærke, eller en eller andet tilfældig navngivet vare, fordi hvis det er det sidste, så er det vel ligegyldigt, så kan man bruge timer hver uge på problemer med at få ovnen til at æde pillerne, og det er ikke tiden værd..

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis