Omfugning af murværk

Hej alle,

Hvis man skal omfuge sit murværk, er det så OK at fjerne alle fuger, og så først derefter komme ny fuge i?
Her tænker jeg ifht. stabiliteten/styrken af murværket, når fugen reduceres.

Jeg forventer at kradse ca. 15 mm ud, og jeg bruger en kugle (30 mm) til at presse fugerne med efterfølgende.

Mvh
Mikkel

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej

Da den murede ydervæg normalt ikke er bærende, er det ikke et problem at kradse alt ud og så fuge til sidst. Husk at skifte knækkede sten nu du er i gang ;-)

Er der huller efter murbier eller er mørtlen meget porøs vil jeg anbefale at fræse lidt dybere. 

Hvis du bruger en fugefræser til en lille vinkelsliber, så husk at tage advarselen alvorlig med at du kun må køre med den 8 timer daglig, på grund af vibrationer Jeg overtrådte det og har fået en varig skade på min ene finger, den kan ikke strækkes helt ud. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 20-02-2018 14:00:28

Hvis du bruger en fugefræser til en lille vinkelsliber, så husk at tage advarselen alvorlig med at du kun må køre med den 8 timer daglig, på grund af vibrationer Jeg overtrådte det og har fået en varig skade på min ene finger, den kan ikke strækkes helt ud. 

du må da ha' en skruestik :-)

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Jeg var HELT flad, når jeg havde fræset 3 timer.

At nogen mennesker kan tåle mere end det er for vildt.

Jeg fræsede om dagen, og når mine store knægte kom og hjalp om aftenen så var det underligt at ligge i sofa. Det var ikke godt. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Hej.

Du kan sagtens kradse alle fuger ud, uden at det har nogen betydning. Dog skal der som minimum udkradses 25 - 30 mm for at få den rette vedhæftning og for at holde levetiden på fugerne.

Hilsen Martin


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS

Du skal undersøge om dit murværk er angrebet af murbier. Det er let at se idet de efterlader en del runde huller 5-6 mm størrelse. Det er især i vandrette fuger og på sydvendt side af huset. Hvis det er tilfældet skal omfugningen finde sted i september, oktober eller november. Hvis du gør det tidligere kan de udklækkede bier nemt arbejde sig igennem en fuge der ikke er helt ophærdet. Hvis du gør det senere får du naturligvis problemer med frost. Selve udkradsningen kan godt gøres før. 

Det hjælper ikke at bruge gift på dem, der er kun en vej og det er reperation af fugen. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Mange tak for alle jeres input! Det sætter jeg stor pris på.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis