havepejs

Jeg kan ikke helt finde reglerne for en havepejs. Er der fx max på skorstenshøjden og hvad hvis jeg sætter den ind i et drivhus, er det så stadigvæk en havepejs som ikke behøver godkendelse og skal tilses af en skorstensfejer?

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej.

Havepejse i tilknytning til enfamiliehuse og sommerhuse kan jf. BR15 1.6 stk. 1 opføres uden byggetilladelse. Den lokale skorstensfejermester bør dog konsulteres vedr. udformning og beliggenhed i forhold til bygninger.
Skorstene skal godkendes af skorstensfejeren.

Hilsen Martin.


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS

Ja, se den tekst har jeg også fundet, men det står jo ikke rigtig noget. Fx hvad betegner en skorsten og hvornår bør man konsultere? Sådan en som den her har vel en skorsten, men de sælges jo som noget du bare sætter op selv. https://www.completvvs.dk/stofey-xl...efEALw_wcB

Jeg tænker der må være nogle regler, hvis jeg tager sådan en og sætter i mit drivhus og lader den gå op gennem taget, eller hvad?

Nå men jeg må hellere konsultere, men det ville da rart hvis nogen vidste noget om det.

Hvis linkede pejs står udendørs, regnes den formodentligt som et bålsted. Sættes den derimod under tag, selv i et drivhus, vil den formodentlig blive regnet som en fast varmeinstallation og dermed være underlagt de regler der gælder for brænde og masseovne. Det vil nok i praksis sige at både ovn og skorsten er ulovlig, da de begge manglet typegodkendelse. Men det er din fejer du skal frekventere for at få styr på lovligheden af et påtænkt projekt.     

EDIT: Det viste bålsted vil også være en utrolig dårlig varmekilde i et hus da det meste af varmen "fiser" op gennem skorstenen til glæde for fuglene. Sæt en billig lille brændeovn op med en godkendt stålskorsten i stedet.    


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis