12 meter reglen - småbyggeri

Hej med jer

Jeg vil høre om der er nogen her der kender baggrunden for 12 meter reglen. Altså at man samlet set ikke må bygge mere end 12 meter i skel. Er det pga brand, dansk nidkærhed eller ?

Baggrunden for spørgsmålet er selvfølgelig at det er pisse irriterende for mig lige nu og her og at jeg ikke synes det giver mening. Min grund er en koteletgrund der grænser op til 6 nabogrunde og mit hus + småbyggerier ligger jævnt fordelt mod de forskellige naboer - så der er altså ikke een nabo der må døje med mine 12 meter i hans skel .........

hilsen jens

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Søg dispensation - det gjorde jeg...

Du kan evt. ringe ind til kommunen og høre hvordan de vil forholde sig under dine forhold. Hvis de er positive kan du gå videre med dine planer og søge byggetilladelse med dispensation.


Mvh Simon
Bygningsingeniør

Det fremgår også af regler at ved byggeri tættere end 2,5 m imod 2 naboer i et hjørne af grunden skal kun den længste side medregnes. Endvidere ved byggeri tættere end 2,5m imod modstående skel (hvordan det skal kunne lade sig gør ? ) skal også kun den længste side medregnes. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej Erik og Simon

Tak for svar.
Jeg er klar over det med den længste side osv. men det hjælper mig desværre ikke. 

Mht. at søge dispensation tror jeg ikke på det. Jeg bor i Tårnby (hvor ombudsmands afgørelsen også stammer fra) og Tårnby er nok den mest 4-kantede kommune i landet.

En længere historie - men jeg har før "diskuteret" med dem omkring byggetilladelse og fordi min grund ligger i 2 kommuner og jeg ville opføre garage/skur i nærheden af kommune grænsen ..... DAMN ... det kunne godt nok få dem op at ringe. København (som 100 m2 af min grund ligger i ) er tilgengæld meget easy-going og løsningsorienterede. Yes yes som sagt en længere historie ....


ØV øv det kunne ellers være godt om der kunne "gemmes" nogle meter på den konto.

Det med 2 kommuner har jeg faktisk set beskrevet et sted. Men det bliver det ikke mere enkelt af.

Jeg følger lige med hvis der skulle komme nyt i sagen, da jeg har til hensigt at byde et sommerhus ind ved tvangsauktion. Der er på grunden 4 udhuse hvoraf kun en enkelt er registreret. Og de ligger tilsyneladende alle imod skel. 

Det ligger i Skive kommune. Skulle jeg blive højestbydende kunne det godt bringe lidt vrøvl med sig. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Hej Erik

Ja jeg ville nok passe på hvis jeg var dig, medmindre de 4 udhuse ikke har stor betydning for værdien af ejendommen. Det var lidt det linket jeg fandt henviste til. En mand der køber et hus hvor ulovligt byggeri er opført 30 år før han købte ejendommen. Når kommunen så bliver opmærksom på ulovligheden skal de sørge for lovliggørelse ....... god tro eller ej!

Om man så kan "snyde" ved jeg ikke. Men her i området er det standard at kommunen ser på luftfotos/google maps hvis du søger om et eller andet - og så kan de jo se ulovlighederne!

Mit problem med bygrænsen var ret absurd. Jeg ville opføre garage/skur som en sammenhængende bygning. Men det måtte jeg ikke - bygge hen over kommune grænsen. De var meget bastante. Der måtte ikke være nogen som helst forbindelse mellem de 2 bygninger. Så det blev til en garage i København og et skur i Tårnby med 2,5 meters afstand til kommunegrænsen for begge bygningers vedkommende. I Tårnby er der en regel om at der skal være parkeringsplads på grunden til 2 biler, men garagen/indkørsel ligger i København og det var København der skulle give byggetilladelse - de var ligeglade med plads til 2 biler, men Tårnby betingede deres tilladelse til at bygge skuret (som jo nu ikke lå i forbindelse med indkørslen) at der var plads til 2 biler ....... i København ...... arg fuck ....  jeg var sgu ved at opgive til sidst.

Det er åbenbart meget religiøst - det med kommunegrænser. Jeg har to matrikler der er sam-matrikuleret, men jeg betaler 5,7% i ejendomsskat til København og resten til Tårnby. Min københavnske "grund" har sin egen adresse og min Tårnby'ske har en anden. Det er sgu noget rod.
Ift. at få skrevet børn op i daginstitutioner, adgang til bibliotek og alt muligt andet der er betinget af bopæls kommune = noget rod

mvh jens

Jeg kan godt se rodet tårner sig op hos dig. 5,7 % barn i den ene kommunes daginstitution.   

De ekstra huse på sommerhusgrunden har den ikke den store værdi. Det er blandt andet 2 gæstehuse, altså noget der ligner forstørrede legehuse men med 2 stk 3/4 senge i hver. Og de ligger begge i skel (den en imod en offentlig vej ) 

De har da alligevel en vis betydning da det er en betingelse for at der er plads til flere børnebørn på besøg.

Den med luftfoto er vist meget almindeligt. Jeg blev ringet op fra kommunen. De havde set en rundt bygning på min egen grund. Det er meget stor parasol, så det kunne jeg berolige dem med.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis