Larmende varmepumpe, hos nabo

Min kære nabo, har lige fået installeret en luft til vand varmepumpe, jeg er overrasket over hvor meget den kan høres, er det normalt, at udedelen støjer. 

Det skal ikke opfattes som brok over min nabo, (som jeg har det rigtig godt med, og kunne ikke drømme om at brokke mig til ham) den står helt inde ved hans hus, og der er nok ca. 12 meter fra skel. Så det er ikke fordi det er et problem for mig, jeg undres bare over den tydeligt kan høres.


Vi prøver igen, i morgen --
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

han han nok ikke fodrede polakken, der sidder inde i maskinen...  

jeg har min varmepumpe stående bag garagen, og jeg hører den næsten ikke når jeg står på den anden side, men der er 2 blæsere og en kompressor, så helt stille er den ikke


Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Ja så er det jo nok helt normalt de larmer lidt.... 

Så skal jeg selv på et tidspunkt have sådan en indretning, skal den flyttes længst mulig væk fra huset. (det vil være ud mod bondemandens mark, så han bemærker næppe larmen, når han suser forbi på traktoren    )


Vi prøver igen, i morgen --

Det er da set at folk bygger en støjdæmpende kasse op omkring den. Man skal bare huske at der skal være et stort hul foran ventilatorer som så kan dækkes med en støjdæmpende skærm 10- 15 cm foran samt hæve det hele fra jorden så der kan ske en god luftskifte inde i kassen.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

I min lokale FDF kred har vi et par luft / luft udgaver, de larmer stortset ikke.

Måske der er stor forskel mellem luft / luft og luft / vand?

Plus sikkert noget med både alder og størrelsen.


Mvh Njord


MVH Njord
Annonce

Der skal da en kasse omkring - en "udedel" til en varmepumpe, er grim som bare...!

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Ja en kasse udenom vil jo nok tage lidt af larmen, udsenet må han selv døje med, jeg kan ikke se den gennem hækken.


Vi prøver igen, i morgen --

Lydbølger breder sig i lige retning. Hvis lyden bliver reflekteret på en flade, så er indgangsvinkel lig med udgangsvinkel. Hvis der skal laves en lyddæmpende kasse, så skal indvendige side beklædes med noget lyddæmpende, f.eks. gulvpladebats. For hver gang en lydbølge rammer den lyddæmpende bats, reduceres lyden. Hvis lydbølger kan "slippe ud" uden først at have ramt pladebatsen (det lyddæmpende), så er lyden slet ikke blevet reduceret.

I dit tilfælde vil en "støjvæg" f.eks. i 1,0 m højde og 1,5 m bredde opstillet f.eks. 0,3 m foran udedelen reducere støjen ind til dig. Støjvæggen kunne f.eks. laves som et plankeværk i træ. På bagsiden ind mod udedelen opsættes pladebats f.eks. i 100 mm tykkelse. Det kunne holdes fast med f.eks. rionet. Kanterne kunne beklædes med et brædt. Støjskærmen kunne faktisk blive helt flot.


Søren O

Søren O. Det er vist ikke lige efter bogen om lyddæmpning  

















 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Nu skal jeg heldigvis ikke ud i at støjdæmpe.

Undrede mig bare over at sådan en ude del, larmer så meget..

Det er et stort ældre hus, så måske den bare er på overarbejde?



Vi prøver igen, i morgen --
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis