Gl. telefon Nyt stik

Hej 

Dette er lidt skævt, min meget gamle svigermor bor i en bygning hvor der renoveres, yousee har kappet kobberet til fastnettet, så det net er nu dødt. Via et kabelnet firma er der nu installeret ny fastnet telefon, ud af væggen er der nu en box med to J11-stik (det hedder de vist) , det ene bruges til telefonen i stuen med et adabterstik og det andet er frit.

Det gamle yousee net fordelte signalet til to andre rum hvor der er telefonstik, kan jeg med et adabter-stik bruge den frie port til at fordele signalet til de andre rum via det gamle net.

Jeg håber at jeg ramte det rigtige sted at placere tråden.


JM
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis ellers "T"-stikket og "D"-stikket er parallelt forbundne og altså identiske er det bare at koble det ledige stik til de gamle telefonledninger. Ellers må du anskaffe en rj11-splitter (ca. 30 kr) og sætte den i "D"-stikket. I og med vi snakker twisted-pair teknologi er det ikke raketvidenskab.


Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"

Tror du ikke du har sat telefonen til det forkerte sted (eller de har mærket det forkert). Jeg tror der er et stik til internet (Data = D) og et stik til telefon (T).

Du har ledningen i D (Data, hvis jeg har ret).

Og hvis det er 2 forskellige formål (Data og Telefon), så kan du ikke bare bruge begge til telefon. Men lad det da komme and på en prøve. 

Jeg ville dog "sløjfe" telefonen videre fra, det er allerede virker.


Jeg kan godt se hvad I mener, billedet er fra en test da installationen ikke virkede, der prøvede jeg begge stik for at se om der var byttet om på noget, men det virkede bare ikke, der har siden været en teknikker på og rettet fejlen i "skabet" eller hvad det nu hedder.

Jeg tror også løsningen må være en splitter eller sløjfe telefonen måske mest sløjfen men alt skal må prøves, jeg kigger på begge muligheder, så er der den sidste ting. kan jeg bruge det nedlagte yousee/TDC-stik til at fordele signalet videre til de to andre telefoner.

Grunden til jeg er lidt forsigtig er at hun er 97 år gammel og ikke specielt tålmodig hvis noget ikke virker første gang, og iøvrigt forstår hun ikke det der teknik.


JM

Du kan roligt "sløjfe" fra det nye stik til den gamle installation. billedet du viser, viser et sådan stik/ledning som du kan bruge. Bemærk at der findes 2 typer af disse ledninger - de fleste er af den type som du skal bruge, men der findes også udgaver som er lavet til fax, og i disse er de 3 han ben ikke forbundet med de 3 hun ben i det gamle stik - det skyldes at fax'en skulle kunne afbryde efterfølgende telefoner monteret i hun stik.


Hvis det mod forventning ikke virker for dig/svigermor, kan det skyldes at der er en kortslutning ud mod det offentlige (der hvor kablet er kappet)

Bedst vil derfor være hvis du kan finde det stik i den gamle installation hvor ledningen kommer "udefra" og sikre at det afmonteres/klippes - derved har du inde i huset blot et telefoni ledningsnet som er parallel forbundet - klar til at forbinde fra kabeltv stikket.


der er i øvrigt kun 2 "aktive" ledninger (som regel rød/blå) til telefoni og der er tale om relativ "uskadeligt" 48 volt - og i tilfælde med udstyr som ikke fødes fa en offentlig central er det ofte lavere spændning (12-24 volt).


hilsen den tidligere telefon mand hos KTAS

Det er i øvrigt ufatteligt, så meget data, man kan presse igennem et par små dumme kobbertråde. Da jeg startede med datakommunikation, var det en kæmpe stor sag, da man gik fra at kunne sende 110 bits/sekund igennem til 300. Men det var også dengang et "kabel" var en "snor"😀


Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"

Tak for svar, jeg skulle bare være 100% sikker og stedet hvor det kommer ind er rimeligt tilgængeligt, så kan der blive fred i det lille hjem igen   

Jeg er fra tiden med ZX81 og Spectrum samt bulletin boards(forløberen for internettet), det var en sjov og spændende tid  


JM
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis