Erfaring med polycarbonat på drivhus?

Jeg overvejer at bygge et drivhus med polycarbonat plader i stedet for glas. Men jeg har hørt at det muligvis gulner over tid. Det polycarbonat jeg har kigget på har UV filtre på begge sider som så skulle modvirke dette, men virker det? kan det holde til at være ude i mange år?

Er der nogen der har erfaring med drivhus med polycarbonat?

Jeg påtænker at købe sådan nogle hele plader som disse:
https://www.interglas.dk/polycarbonat_2_mm_klar_3050_x_2050_mm-p-1572.html

Hvor tykt skal det være? Det kommer selvfølgelig an på hvor langt man har mellem spær, men hvis man kører traditionelt ~60cm.

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Glas er absolut det bedste til drivhuse , da de er stive , modsat poly gør det drivhuset meget mere stabilt især i stormvejr , man bruger termo poly plader i nogen drivhuse i taget for at holde på varmen i kolde perioder , men de bliver gullige og møre ret hurtigt og blæser typisk af i stormvejr.

Det bedste til drivhuse er aluminium og glas da de er vedligeholdelsefrie matrialer .


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Det bedste ville være en kombination. Det er min mening. Polycarbonat som tag, og glas i siderne. Den lave sol går direkte igennem, mens den høje sol som kan være for stærk i nogle tilfælde, bliver reduceret en smule.


Elektronikteknikeren

Glas spærer for UV ståling , så planter i drivhuse får stort set ingen UV lys ,  det lys planter bruger er det røde og blå lys .


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

TAK for hurtig svar. 

Ideen er at bygge det i træ da det skal stå op ad et bjælkehus, så det tænker jeg er pænest. Plus, træ, kan jeg finde ud af at arbejde i. Det ville gøre bygge processen væsentlig nemmere at smide de store poly plader udenpå end fræse vindues rammer og sætte lister i tænker jeg. Plus der vil blive spillet noget bold og leget både i drivhuset og omkring det.

hvad siger i til det?

Drivhuset bliver omkring 20m2

på prisen ser der ud at at poly ark kan konkurrere med glas. 

glas fra jem & fix: 138kr/m2

poly fra inter: 150kr/m2

@ev elmand: Det tænkte jeg også på. Men det viser sig at planter bruger mest lys der er over 400nm som er cirka da de fleste UV filtre ligger. Det er dog ikke opgivet på disse plader.

Annonce

Jem og fix fører bølget glasklare drivhusplader (pvc) de er gode og billige , ulempen ved drivhus i træ er at der ikke kommer så meget lys ind , som ved et alu , ca 25-30% mindre , men det går nok , og husk at male bagvæggen (bjælkehuset) hvidt , så du får så meget lys som muligt..............


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Ja, polycarbonat plejer at skære stejlt under 400nm. Der er ikke så meget brugbar energi for planten i det område alligevel.

Jeg skal med glæde udmåle en stump plade for dig hvis det har interesse, idet jeg har adgang til optisk spektrometer.


Elektronikteknikeren

haha @Gregeren. Det kunne være spændende at se! Er almindelig drivhus glas transparent i alle bølgelængder?

@Karl smart: De plader havde jeg også kigge på. Dog er det blevet lagt veto mod bølger fra andetsteds i husstanden. De går ellers ind til 35kr/m2 (av av). Ang. træ vs. alu lys-input. Årsagen til det mindre indfald er vel fordi træ stolper vil skygge mere end alu stativ eller er mere?


Men er der nogen der rent faktisk har brugt klare UV beskyttede poly plader til et drivhus?  





Dem er der mange af på YouTube


Elektronikteknikeren

med plast plader er drivhuset bedre isoleret og så har du ikke problemet med når en storm tager drivhuset at alt glas er knust 

vi har haft en juliane drivhus på 10m2 med plastplader og de blev ikke gule så det kan anbefales, blot skal pladerne limes fast med silikone 

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også