Gulvvarme som eneste varmekilde

Hej,


Jeg er den lykkelige ejer af en murermestervilla fra 1925. 

Vi har pillet det gamle gulv op, hvorunder der var 50 cm krybekælder, og skal nu isolere og støbe betondæk med gulvvarme.

Ovenpå bliver lagt 30mm massive plankegulve.Der er hulmursisoleret før jeg købte huset, og alle vinduer er under 5 år gamle. (dog i træ)

Gulvvarmen bliver fremover den eneste varmekilde i stueetagen. Er der andre der har erfaring med dette ? Er det tilstrækkeligt til opvarmning af et gammelt hus? 


Mvh. Eddie



21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

En stor del af varmen fiser ned i krybekælderen og hvor meget af resten af varmen der slipper igennem 30mm trægulv og eventuelt et tykt gulvtæppe er nok ikke meget , et par radiatorer ville nok være fornuftigt , hvis i ikke vil fryse i en fimbulvinter.....................


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Jo, det er det. Husk rør til trådede termostater.


fase

Jo, det lyder meget fornuftigt. Der er dog en begrænsning ved trægulve da gulvvarmen ikke må blive varmere end vidst nok 27grader.

Derfor må du lige finde ud af hvor bred den isolerede hulmur er, samt hvad du har på loftet af isolering.

Det hjælper selvfølgelig også en hel del med nye vinduer.

Umiddelbart er jeg ikke så bange for at du skal mangle varme.


Elektronikteknikeren

Tak for de gode svar 

@fase - hvad er trådede termostater?


@Elektronikteknikeren

Hulmuren er kun 12 cm, så det kunne være bedre. 

Der kommer 200mm isolering i etageadskillelsen, og på 1. sal er der 300mm isolering i skråvægge og mod loft..


Annonce

Hvis huset er fornuftigt isoleret så burde det ikke være et problem du skal finde ud af om du har meget kuldenedfald fra vinduer

Det skal nok blive godt!


Elektronikteknikeren

Med trådede termostater mener jeg termostater, der kan forbindes med ledning til styreenheden, så du undgår problemer med den trådløse forbindelse.


fase
S. Fabrin skrev den 12-02-2018 12:52:48

Med trådede termostater mener jeg termostater, der kan forbindes med ledning til styreenheden, så du undgår problemer med den trådløse forbindelse.

 

Tror vidst du lever lidt i gamle dage Mit danfoss link dækker minimum op til 30meter og man kan eventuelt bare købe et access point til at udvide netværket.

Det er lidt lettere end til at rille kabler ind i væggen.

Har også Danfoss trådløs fra 2006 og absolut ingen problemer.

Dog skal hver sensor have et par nye AA batterier hvert 1-2 år, men det er til at overkomme. :-)

Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis