Knastlak inden gulvet lakeres?

Hej

Skal man bruge knastlak på sit gulv inden det lakeres eller det det lige meget så længe det er gennemsigtig lak?

Mvh

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Normalt bruges der ikke knastlak inden gulvet lakeres.


fase
Levis skrev den 10-02-2018 17:00:57

Hej

Skal man bruge knastlak på sit gulv inden det lakeres eller det det lige meget så længe det er gennemsigtig lak?

Mvh

 Knastlak bruges til at forsegle harpiks der vil trænge op fra træet. Har du ikke flydende harpiks springer du bare knastlak over. Der sker dog ikke noget ved du går med både livrem samt seler og giver knastlak før lak.

Harpiks der flyder er kun et problem så lang tid træet er rimeligt nyfældet, når det bliver ældre stivner harpiksen og problemet forsvinder.      


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Knastlak eller shellak bruges normalt kun hvis gulvet (eller andet træværk) skal males, f.eks. hvidt eller lysegråt. Malingen kan delvist opløse den gamle harpiks og så får man en mørk plet.

Ved lakering er det ligegyldigt.


Super. Mange tak for hurtigt svar


Nitter det du fortæller der er simpelthen direkte forkert. Selv gamle knaster kan og vil ofte slå igennem en maling og derfor bør der altid gives knastlak/shellak hvis der skal males med almindelig maling.


Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jacko skrev den 13-02-2018 22:49:00

Nitter det du fortæller der er simpelthen direkte forkert. Selv gamle knaster kan og vil ofte slå igennem en maling og derfor bør der altid gives knastlak/shellak hvis der skal males med almindelig maling.

 Det er muligt du mener det. Jeg har kun egne erfaringer at dele ud af og de siger at fyrretræsgulvbrædder forholdsvis hurtigt holder op med at "svede". Blev der spurgt om karmtræ (gran) der skal have maling, er sagen noget anderledes, da det kan svede i rigtig mange lange år hvis folk ikke gør det rigtige fra begyndelsen/start !!!  

Så undre jeg mig såre over at kun jeg skal have på puklen af dig. Men jeg er overbærende og formoder du ikke rigtigt har forstået hvad spørgsmålet gik på.    


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Hej Leif.


Vi snakker forbi hinanden.

Nej der gives aldrig knastlak når man lakere gulve. (Heller ikke selvom du vil gå med livrem og seler)

Men der gives altid shellak på ubehandlet træ, også selvom det er gammelt, hvis der skal males med maling. Derfor er det forkert når du skriver: "Harpiks der flyder er kun et problem så lang tid træet er rimeligt nyfældet, når det bliver ældre stivner harpiksen og problemet forsvinder."


Jeg kommentere ud fra et professionelt og fagligt udgangspunkt. Og ja, jeg mener man bør rådgive ud fra hvad der er fagligt korrekt. 


Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Jacko skrev den 14-02-2018 12:54:13

Hej Leif.


Vi snakker forbi hinanden.

Nej der gives aldrig knastlak når man lakere gulve. (Heller ikke selvom du vil gå med livrem og seler)

Men der gives altid shellak på ubehandlet træ, også selvom det er gammelt, hvis der skal males med maling. Derfor er det forkert når du skriver: "Harpiks der flyder er kun et problem så lang tid træet er rimeligt nyfældet, når det bliver ældre stivner harpiksen og problemet forsvinder."


Jeg kommentere ud fra et professionelt og fagligt udgangspunkt. Og ja, jeg mener man bør rådgive ud fra hvad der er fagligt korrekt. 

 Nej Jacko, syntes faktisk det er dig der blander tingene sammen da du absolut vil have maling blandet ind i et lakeret gulv !!!

Ligegyldigt om det i dine ywn er fagligt korrekt ikke at give knastlak på et gulv før lak, vil jeg til enhver tid hævde du skal gøre det hvis der er harpiks udflåd fra gulvets træ. Det er faktisk alt hvad jeg hævder.

Hvis du stadig vil protestere bør du kunne redegøre for hvad du mener der sker ved knastlak på et gulv, i stedet for at have så travlt med udtrykket "livrem og seler.        


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Hej Leif. 

Bruger du shellak eller knastlak før et gulv skal lakeres, vil der jo være brune grimme pletter under lakken.


 


Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Jacko skrev den 15-02-2018 17:55:46

Hej Leif. 

Bruger du shellak eller knastlak før et gulv skal lakeres, vil der jo være brune grimme pletter under lakken.


 

Selvfølig kan det scenarie du sætter op da ske, dog er der ingen forbud mod at manden med kosten kan tænke selv og prøve tingene af inden .............    


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også