Eternittag - godt eller skidt

Hej

Vi skal have skiftet vores 60 år gamle tegltag, og vi synes prismæssigt at Eternittag kunne være en god løsning, men synes man læser meget forskelligt, nogle skriver at deres kun holdte i 10 år osv.

Er eternittag virkelig så dårlige efter asbest tiderne? 

Nogle herinde med erfaringer med nyere Eternittag og deres holdbarhed?

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Min far lagde skifer eternitplader i 1991 og det holder stadigvæk. Der er 2 plader som åbenbart har haft en defekthed i sig, så de er begyndt at smuldre. Men det er kun de 2 plader.

Min nabo har bølgeeternit og han har vel 10% af hans plader der er begyndt at smuldre efter kun 5 år.

Jeg tror ikke man kan være så bange for at skifte en plade i ny og næ hvis man vælger et eternit-tag.

Men, hvis jeg havde tegltag, ville jeg helt sikkert ligge et tegltag igen.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Eller iphone med en samsung

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Velkommen på LDS

Nu ved jeg jo ikke hvorfor i vil skifte tegltaget.  

De teglsten der er i stykker er naturligvis færdige, men de sten der har holdt 60 år vil sikkert kunne holde 60 år mere. Når man lægger teglsten går der typisk 2 - 3 % af stenene i stykker de første 5-10 år. Det er dem der har en fejl i brænding eller har fået et slag ved oplægning. Dem der har modstået storme m.m. i 60 år er jo testet.

At vælge et tag med en forventet levetid på 15 - 20 år imod 60 - 80 år for tegltag ville jeg ikke gøre. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak for alle svar :-) 

Er begyndt at kigge på tegltag istedet, kan se prishoppet ikke er kæmpe, og laver det sammen med 2 kammerater. Er blevet ret overbevist efter også at have læst flere indlæg her på LDS i forummet.

Grunden til vi ikke beholder noget af det eksisterende er fordi vi gerne vil have et sort, det vi har nu er rødt.

Vi har kigget lidt på Creaton, enten Melodie eller Sinfonie, hvis nogle har erfaringer med dem så sig gerne til.

Annonce

Meget klogt. Ud over holdbarheden er der også det æstetiske: hvis huset er født med tegltag, vil et eternittag stensikkert ødelægge enhver arkitektonisk værdi.


Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"

husk nu og vælg et undertag der holder ligså godt som tegl stenene, der er ikke noget som et defekt undertag som skal skiftes .

jetdirect skrev den 09-02-2018 09:54:00

husk nu og vælg et undertag der holder ligså godt som tegl stenene, der er ikke noget som et defekt undertag som skal skiftes .

 Yes, har kigget på Icopal Monarperm. 

godt.

husk hvis du ser på glaserede i teglfarven så er de mere over i karamel farve 

men hvis du kontakter producenterne så kan du bestille gratis vare prøver i forskellige farver og størelser

størelsen på stenen skal du også tænke på tegl findes i flere str alt efter producent.

creaton stenen kan anbefales den er flot og kontakter du firmaet kan de sende dig prøver og billeder af huse der har den sten monteret.

Pas på med glaserede tegl! Dels er det meget få bygninger, det klæder, dels kan genskinnet være meget ubehageligt (for nyligt blev en husejer dømt til at flå det ned fordi det generede naboen).

Prøv i det hele taget at få nogle sten, der ligner de gamle. Melodie er ikke helt skævt i forhold til en klassisk, rød dansk teglsten, men Brandenburger hf14 er bedre - jeg mener den koster nogenlunde som Melodie. Bedst er Randers 826, men den er noget dyrere.


Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis