lunkent vand i hanerne

Vi har det sidste halve år haft et tiltagende problem med manglende varmt vand i alle haner, mest udtalt i bruseren.
Efterhånden er vandet oftest kun lunkent eller bliver det hurtigt, hvis det overhoved har været varmt; dog som regel max ca 34 grader. Vandet kan godt blive varmt, dog max 45 grader, selvom termostaten på varmeveksleren står på max (4).
Vi har fået skiftet ptc regulatoren uden effekt; den trængte ifølge vvs manden dog angiveligt til at blive skiftet uanset. Vvs manden rensede så snavs samleren, umiddelbart med eklatant effekt; han kunne se at varmt vands flowet steg markant fra omkring 200 l/h til over 800l/h
Effekten holdt ca 3 dage og så var problemet det samme. Dette var i november sidste år.
Der synes ikke umiddelbart være nogen problemer med varmt vands forsyningen fra varmeværket, idet fremløbstemperaturen (T1) er knap 72 grader (hvilket jeg synes virker lidt vel højt?). Returløbstemperaturen (T2) er ca 25 grader og falder til under 20 grader når vandet bliver varmest (45 grader); flowet kommer dog nu aldrig over 200 l/h.
Der er ikke nogen umiddelbar sammenhæng mellem temperatur  svingningerne og tidspunktet på dagen; dog er problemet nok mest udtalt om aftenen, hvor lunkent, eller næsten decideret koldt vand nu nærmest er mere reglen end undtagelsen!
Jeg har lige selv renset snavs samleren, som dog nærmest ikke var beskidt og da steg flowet til ca 800 l/h meget kortvarigt. Vand temperaturen steg dog ikke til mere end 44 grader; og flowet faldt igen hurtigt til under 200 l/h.
Vvs manden har ikke rigtig nogen god forklaring på hvorfor vandtemp. svinger på den måde.
Vi bor i Højbjerg, har fjernvarme og har haft huset, som er fra 1959 siden sommeren 2015.
Kan det være termostaten på varmeveksleren som er problemet?
Jeg ved faktisk ikke om termostaten blev skiftet (eller om den bør/skal skiftes) ifm udskiftningen af ptc regulatoren.  Eller kunne det alternativt (bare!) dreje sig om simpel tilkalkning af rørene? I så fald tænker jeg at det kan blive en dyr fornøjelse...
Pyha, langt indlæg😛
Håber nogen af jer derude har et godt forslag til, hvad årsagen til problemet kan være...🤞
Mvh. Jacob, den ufrivillige hjemme vinterbader🤤

17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Problemer med blandingsbatterier er oftest at at der sidder snavs i filteret bag på termostaten. Luk for vandet og skru blandingsbatterierne af, rens filtrene og så tror jeg det hele virker igen. Der kommer over tid en del snask, især på varmtvandssiden. Husk lige at tappe en spand vand til at rense filtrene i, inden du lukker for vandet.

God arbejdslyst, og gerne en tilbagemelding om dette er løsningen

Bjarne


 

Kan du ikke lige tage et billede af termostaten og varmeveksleren.

At din fremløbstemperatur er "helt oppe" på 72o skal du kun være glad for.  Det giver en væsentlig bedre afkøling end hvis du kun havde f.eks. 60o i fremløbet.


Søren O
Bjarne Jensen skrev den 06-02-2018 15:08:25

Problemer med blandingsbatterier er oftest at at der sidder snavs i filteret bag på termostaten. Luk for vandet og skru blandingsbatterierne af, rens filtrene og så tror jeg det hele virker igen. Der kommer over tid en del snask, især på varmtvandssiden. Husk lige at tappe en spand vand til at rense filtrene i, inden du lukker for vandet.

God arbejdslyst, og gerne en tilbagemelding om dette er løsningen

Bjarne

 Der tales her om nedsat flow ved forsynings stedet/veksler. Når nu der kortvarigt flere gange har været væsentligt højere flow efter rensning af filter før veksler, ligger fejlen nok ikke ved tappestederne. Og så dem alle sammen oven i købet.


Elektronikteknikeren
Annonce

Vi har fået vores skiftet pga. af tilkalkning. Vi mistede gradvist varmen i vandet


 "mod regulær dumhed kæmper selv guderne forgæves"

Tak for de hurtige svar.

Vi har en gennemstrømningvandvarmer, hvor der på vedhæftede billeder ses en del forkalkninger på det varme brugsvands rør.Kan det være problemet?

Robert8900_5: hvad præcist fik i skiftet ?

Mvh. Jacob Ræder

gennenstrøms vandvarmer er sådan en der er tilsluttet 400v


den på billedet er en varme veksler, hvor gammel er den, for den holder jo ikke evigt en veksler 

Jetdirect: ups, troede faktisk det var en gennemstrømningsvandvarmer vi havde,...så blev jeg så klog☺

Varmeveksleren er fra aug 08, er den så (allerede) udskiftningsklar?

Mvh. Jacob Ræder 


Forkalkningerne på dit varme brugsvandsrør må stamme fra en lille utæthed i en rørsamling, og er helt uden betydning. Du har fået udskiftet dit "kødben" - den flovstyrede termostatventil. Jeg vil gætte på at din varmeveksler (som svarer til en gennemstrømsvandvarmer) er tilkalket på brugsvandssiden. Din vvs-er burde kunne udsyre din varmeveksler, men måske det næsten er samme pris for en ny varmeveksler. Du kunne jo aflæse typeskiltet, og få et tilbud på en ny brugsvandsvarmeveksler fra f.eks. billigvvs eller vvseksperten, og så selv udskifte hvis du har mod på det.


Søren O
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis